Autorijden: tot welke leeftijd kan het?

Erover praten op het forum Uitprinten Stuur naar een vriend

Omdat verschillende onderzoeken al aantoonden dat 65-plussers vaak bij verkeersongelukken betrokken zijn en verkeersongelukken in Frankrijk goed zijn voor 52% van de overlijdens bij senioren, zetten we graag enkele feiten en tips op een rijtje.

Volgens de Franse Dienst voor Preventie van Verkeersongevallen zijn verkeersongelukken goed voor 52% van de sterfgevallen en 49 % van de gewonden bij senioren. Niet onlogisch dus dat senioren en hun naasten zich vaak afvragen tot op welke leeftijd ze met de wagen mogen/kunnen rijden.

Eigen verantwoordelijkheid

De dag van vandaag beschouwen de meeste mensen van 70 zichzelf (nog) niet als oud, maar autorijden vergt wel uitstekende lichamelijke en cognitieve vaardigheden. Helaas gaan die al vanaf je 45-ste achteruit. In sommige landen bestaan er medische controles waarbij wordt gecheckt of iemand al dan niet in staat is met de auto te rijden, maar in België is dat niet het geval. Hier draagt iedere bestuurder de verantwoordelijkheid om zijn eigen kunnen te beoordelen en/of om raad te vragen aan de huisarts.

Verminderde rijvaardigheid

Naarmate je ouder wordt, ondervind je last van tal van kleine of grotere kwaaltjes die de rijvaardigheid beknotten. Zo verminderen reumatische aandoeningen de bewegingsvrijheid, gaan het gezichts- en gehoorvermogen achteruit en is de coördinatie niet meer perfect. Al deze kwaaltjes ontwikkelen zich heel geleidelijk aan waardoor het soms moeilijk is zich een objectief beeld te vormen van de gevolgen. En zo komt dezelfde vraag telkens terug: tot op welke leeftijd mag men met de auto rijden?

Neem eerst de kwaaltjes stuk voor stuk onder handen en volg dan deze tips:

1. Extra rijles

Volg enkele uren extra praktijkles via een rijschool. Zo leer je de juiste reflexen weer aan en (her)win je aan zelfvertrouwen. Eventueel kan je ook extra theoretische lessen volgen.

2. Zelfevaluatie

Evalueer je eigen kunnen op een objectieve manier: mobiliteit, zicht, aandacht en waakzaamheid, geneesmiddelen… En maak bij de minste twijfel een afspraak bij de huisarts.

3. Je omgeving

Hou rekening met de bedenkingen en reacties van mensen uit je omgeving. Vraag gerust ook de mening van je huisarts.

4. Huisarts Je huisarts heeft een objectievere kijk op je gezondheid en kan eventuele oplossingen voorstellen.

5. Stop geleidelijk aan

Het beste kan je geleidelijk aan stoppen en niet te bruusk. Zo kan je eerst langere trajecten afbouwen of net de trajecten die je eigenlijk te voet kunt doen. Neem vaker het openbaar vervoer of doe enkel verplaatsingen als je vertrouwd bent met het traject.

Bron: e-gezondheid.be Beeld: iStockPhoto