Zo krijg jij een beter geheugen!

Erover praten op het forum Uitprinten Stuur naar een vriend

Ongelofelijk; deze luie manier is de truc om je geheugen te stimuleren!

Als je een nieuwe taal leert, een moeilijke tekst leest of - heel gewoon - je die ene naam probeert te herinneren die je maar niet te binnen wil schieten, lijkt het alstijd best veel te oefenen en op te zoeken. Maar af en toe de tijd nemen om letterlijk niets te doen, is misschien precies wat je nodig hebt.

Dim de lichten gewoon, leun achterover en geniet van 10-15 minuten stilte en je zult merken dat je herinnering aan de feiten die je net hebt geleerd veel beter is dan wanneer je had geprobeerd dat moment productiever te gebruiken.

Wetenschappelijk bewijs

De opmerkelijke geheugenverhogende voordelen van ongestoorde rust werden voor het eerst gedocumenteerd in 1900 door de Duitse psycholoog Georg Elias Muller en zijn student Alfons Pilzecker. In een van hun vele experimenten over geheugenconsolidatie, vroegen Muller en Pilzecker hun deelnemers eerst om een ​​lijst van betekenisloze lettergrepen te leren. Na een korte studieperiode kreeg de helft van de groep meteen een tweede lijst om te leren - terwijl de rest een onderbreking van zes minuten kreeg voordat ze verder gingen.

Toen ze anderhalf uur later werden getest, vertoonden de twee groepen opvallend verschillende herinneringspatronen. De deelnemers aan de pauze herinnerden zich bijna 50% van hun lijst, vergeleken met een gemiddelde van 28% voor de groep die geen tijd had gekregen om hun mentale batterijen op te laden.

Het was pas in de vroege jaren 2000 dat een baanbrekend onderzoek door Sergio Della Sala aan de Universiteit van Edinburgh en Nelson Cowan aan de Universiteit van Missouri dit wetenschappelijk bewijs weer naar boven haalde!

Zij deden een test waarbij de deelnemers gevraagd werd om een ​​paar uur na een eerste test naar enkele verhalen te luisteren en vragen te beantwoorden. Zonder de kans om te rusten, konden ze zich slechts 7% van de feiten in het verhaal herinneren; na een rust is dit gestegen naar 79% - een astronomische 11-voudige toename van de informatie die ze hebben bewaard.

Hoe kan rust jou helpen je geheugen te stimuleren?

Bij gezonde deelnemers hebben ze ontdekt dat deze korte rustperiodes ook onze ruimtelijke herinneringen kunnen verbeteren, bijvoorbeeld door deelnemers te helpen de locatie van verschillende herkenningspunten in een virtual reality-omgeving te herinneren.

Cruciaal is dat dit voordeel een week na de oorspronkelijke leertaak blijft hangen, en het lijkt zowel jonge als oude mensen ten goede te komen. En naast de overlevenden van een beroerte, hebben ze ook vergelijkbare voordelen gevonden voor mensen in de vroegere, mildere stadia van de ziekte van Alzheimer.

Misschien neemt het brein elke mogelijke pauze om te cementeren wat het recentelijk heeft geleerd - en het verminderen van extra stimulatie op dit moment kan dat proces verlichten. Ondertussen heeft ene nieuw onderzoek bewezen dat dit in het bijzonder geldt voor mensen met Alzheimer; een korte rust geeft hen de mogelijkheid zich beter te herinneren wat ze net gehoor hebben.

Allemaal dus wat vaker even neerliggen, en de mobiele telefoon aan de kant leggen.