Yoga tegen rugpijn

Erover praten op het forum Uitprinten Stuur naar een vriend

Yoga staat vooral bekend om het ontspannend effect maar is ook een goede oplossing tegen rugpijn. Een zachte manier om de spieren te trainen, stretching, ontspanning… het zijn de ideale ingrediënten om je rugpijn te verzachten.

Wie, wanneer, hoe?

Yoga is goed voor iedereen. Mannen, vrouwen en kinderen, jong of oud, sportief of niet sportief, yoga kan voor iedereen. Je kan yoga het hele jaar door doen en je hele leven lang, behalve wanneer je veel pijn hebt.

Om te vermijden dat je de yogaoefeningen niet correct uitvoert, is het belangrijk dat je de juiste houdingen aanneemt. Het is dus raadzaam om altijd yoga te beoefenen onder begeleiding van een professionele trainer, zeker de eerste keren.

De rug versterken

Yoga versterkt de dieperliggende spieren zonder dat het pijn doet. Door deze spiervorming wordt de rug versterkt.

Yoga leert je ook om je rug goed recht te houden dankzij de verschillende houdingen. Een goede houding zal heel wat rugpijn voorkomen of ten minste verzachten.

Ontspanning

Vaak wordt rugpijn veroorzaakt of verergerd door spanningen en blokkages… Yoga is in de eerste plaats dé ontspanningsmethode bij uitstek. Zo kan je spanningen loslaten. De spieren die verkeerd gebruikt worden, kunnen zo ontspannen.

Door veel sport te doen, kan je pijn beter verdragen en het is nooit te laat om te beginnen dus wacht niet langer en begin eraan!

Spreek erover!

Als je voor yogalessen kiest, is het belangrijk om met de yogaleraar te spreken. Leg hem uit wat het probleem is. Hij kan de oefeningen aanpassen aan jouw conditie en gepersonaliseerde tips geven.