Winterhanden? Weg met kloven!

Erover praten op het forum Uitprinten Stuur naar een vriend

In de winter hebben onze handen vaak het meest te lijden. Hoe kom je zonder schrale plekken en kloven de koude maanden door?

Het toverwoord voor zachte handen in de koude wintermaanden is... olie!

1.Was je handen met natuurlijke zeep.

In de wintermaanden moeten we onze handen zo vaak mogelijk wassen. Verkoudheden en griep worden immers doorgegeven aan je handen. Vroeger was zeep een combinatie van vet en een alkalische stof, waardoor zeep een natuurlijk evenwicht had tussen zuur en basisch en daardoor niet uitdrogend werkte. Maar tegenwoordig worden hier agressieve chemische reinigingsmiddelen aan toegevoegd, die een aanslag betekenen voor je huid. Kies dus voor natuurlijke of biologische zeep, bijvoorbeeld op basis van olijf- of kokosolie, en controleer de ingrediënten.

2.Weg met de gewone handlotion.

De lotion zoals je die in de meeste winkelketens koopt, is helemaal niet voedend. Vaak zitten er PEG’s in die de huidporiën openen, ook voor de andere chemicaliën in die lotions, die dan via de geopende huid in je bloedbaan kunnen komen. Lotion is eigenlijk niets anders dan een mengsel van olie en water, waar fabrikanten van alles aan toe voegen om het lekkerder te laten ruiken.

3.Gebruik olie.

Heel wat soorten olie zijn prachtige handcremes van je huid. Het meest populair is kokosolie omdat die ook nog antioxidanten bevat en antibacterieel werkt.

Een onderzoek van dermatologen bij mensen met een droge huid die behandeld werden met kokosolie, liet zien dat deze olie de vochtigheidsgraad en het gehalte aan lipiden (vetachtige stoffen) in de huid kan verhogen. Bij zonnig winterweer, zo bleek uit een onderzoek van medische specialisten aan de Universiteit van Belgrado, blokkeert kokosolie ongeveer 20% ven de UV-straling, net als pindaolie en olijfolie. Andere aanbevolen oliën voor de huid zijn druivenpitolie, jojoba en amandelolie.

4. Voor het slapen gaan.

Het enige nadeel van pure olie is de vettigheid, vooral als je er midden op de dag op uit gaat. Breng het daarom vooral ’s avonds aan met gulle hand en ‘sluit het op’ door er katoenen handschoenen overheen aan te trekken en zo in bed te stappen.

5. Pas je voeding aan

Gebruik gevarieerde voeding die rijk is aan vitaminen en mineralen, zoals verse groenten en fruit en volkorenproducten. Vermijd verzadigde vetten, die vooral in dierlijke vetten voorkomen. Gebruik in plaats daarvan producten met veel onverzadigde vetten zoals oliën van zonnebloem, saffloer, tarwekiemen of olijven. Ook vette vis is een goede bron van meervoudig onverzadigde vetten. Wees spaarzaam met zout, breng gerechten liever op smaak met kruiden en specerijen of met Herbamare Natriumarm. Drink kruidenthee met onder andere berkenblad, peterselie, rozemarijn en guldenroede.