Wifi prioriteit op vakantie

Erover praten op het forum Uitprinten Stuur naar een vriend

Is er gratis Wifi op vakantie? Dan boeken we dat reisje!

De aanwezigheid van WiFi blijkt nu het belangrijkste criterium te zijn bij het boeken van een vakantie. Dit blijkt uit een internationaal onderzoek van reisconcern Thomas Cook waarin reizigers gevraagd werden wat zij belangrijk vinden bij het maken van een vakantiekeuze.

Populaire bestemmingen

Nederlanders vieren dit jaar vooral vakantie in Spanje, Griekenland, Portugal en Frankrijk met als verrassende ‘nieuwkomer’ Kroatië. Spanje en Griekenland zijn ook populair bij alle andere Europeanen. Duitsers kiezen daarnaast ook voor Kroatië en Portugal en wij - de Belgen - zien we een sterk toenemende vraag naar Bulgarije en Egypte. De Engelse vakantieganger reist dit jaar ook graag naar Cyprus en Turkije en de Scandinaviërs hebben naast Spanje en Griekenland ook een sterke voorkeur voor Kroatië.

Gratis Wifi

Bij last minute vakantieboekingen wordt de meeste inspiratie gevonden via de mobiele telefoon maar ook tijdens de vakantie kan een ruime meerderheid van de Europeanen niet zonder hun mobiel.

Europeanen zijn over het algemeen niet geïnteresseerd in ‘Open Work Spaces’ in de hotels, maar high-speed WiFi is tijdens de vakantie wel erg belangrijk. Hierbij voeren Nederlanders met 82% de lijst aan. Digital-detox reizen (Reizen waar je bewust niet online kan gaan) zijn veel minder relevant dan vaak gedacht wordt.

Langer op vakantie

Nederlanders gaan samen met de Engelsen gemiddeld langer op vakantie dan andere Europeanen, 35% van de Nederlanders gaat twee weken of langer en 16% kiest voor 12 of 13 dagen. Deze verschillende reisduren worden tijdens het last minute seizoen veel aangeboden door Neckermann en Vrij Uit. Finnen en Zweden gaan het kortst, zij reizen meestal een week waar Duitsers en Belgen graag 10 dagen gaan.

Like a local Waar Nederlanders, Belgen en Duitsers graag kennis maken met de lokale bevolking en geïnteresseerd zijn in de gebruiken en gewoontes van een land en daarbij graag de lokale gerechten en wijnen/dranken willen proeven, zijn de Engelsen met 23% en Zweden met 8% het minst geïnteresseerd in het land waar zij vakantie vieren.

Samen met de Denen zijn Nederlanders verzot op de avondshows in de hotels, 91% vindt dit belangrijk tijdens de vakantie. Duitsers en Finnen vinden dit het minst belangrijk. Belgen daarentegen zoeken vooral hotels met meerdere glijbanen en diverse zwembaden.