Zuinig met zout

Erover praten op het forum Uitprinten Stuur naar een vriend

Hoeveel zout krijg je binnen op een dag? Dat is moeilijk te bepalen want het zit overal in en zit vaak goed verstopt!

Hoeveel zout?

Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie zouden we 6 gram zout per dag mogen verbruiken. De gemiddelde Belg eet echter tussen 12 en 15 gram.

Waar zit zout verstopt? Overal!

De boosdoener is niet het tafelzout dat jij in je gerechten doet en dat je zelf gemakkelijk kan beperken maar je moet wel oppassen voor bereide maaltijden en andere industriële producten. Hier zit overal veel zout in voor verschillende redenen:

- Zout houdt vocht vast. Gevolg: het product, dat per kilo wordt verkocht, weegt zwaarder.
- Zout geeft meer smaak aan flauwe producten of verdoezelt minder aangename smaken.
- Van zout krijg je dorst waardoor je meer gaat drinken.
- Dankzij zout blijven de producten langer houdbaar.

De gevaren van zout

Overmatig gebruik van zout kan talrijke problemen veroorzaken. De belangrijkste zijn:
- Te hoge bloeddruk: Hoe meer zout je eet, hoe meer risico op hoge bloeddruk.
- Hartproblemen. Door te veel zout te gebruiken, verhoog je de kans op hart- en vaatziektes.
- Osteoporose : Door te veel zout te eten, neemt het lichaam niet genoeg calcium op.

Zout vermijden

Om bovenstaande problemen te vermijden, raden we je aan om aandachtig de verpakking te lezen van de producten die je koopt.

Je kan het tafelzout in je verse gerechten trouwens gemakkelijk vervangen door vele andere kruiden; peper, Provencekruiden, paprika, saffraan, curry,… laat je verbeelding de vrije loop!

Doe geen zout in het water om rijst, pasta of aardappelen te koken. Geef ten slotte de voorkeur aan mager vlees en verse vis en spoel producten uit conservenblik altijd zeer goed om het overvloedige zout te verwijderen.