Wat doen tegen zure oprispingen?

Erover praten op het forum Uitprinten Stuur naar een vriend

Zure oprispingen worden ook ‘het zuur’ of ‘maagbrand’ genoemd. In de maag wordt maagzuur geproduceerd om eiwit, dat in het voedsel voorkomt, te verteren. Het maagzuur is erg zuur, even zuur als citroensap. Wordt er te veel maagzuur geproduceerd of is de maag overbelast dan wordt maagzuur via de slokdarm tot in de mondholte gedrukt. Omdat maagzuur zoutzuur bevat, geeft dit een branderig gevoel.

Fiftytoo geeft je hier enkele nuttige tips om die vervelende zure oprispingen te vermijden!

Ga niet liggen na de maaltijd

Wacht minstens 1 uur na je maaltijd voor je gaat liggen. Door te gaan liggen, ga je de zure oprispingen bevorderen. Als je dan toch erg moe bent, zorg dan dat je bovenlichaam hoger ligt (leg er een bv. een dik kussen onder).

Drink niet om het even wat

Om zure oprispingen te vermijden, kan je best de volgende drankjes van het menu schrappen:

- alcoholhoudende drank (of drink in ieder geval minder)
- cafeïne- of theïnehoudende drank
- bruisend water of bruisende frisdrank
- zure dranken zoals fruitsap, pompelmoessap, citroensap, tomatensap
- drink niet te veel melk

Wat kan je dan wel drinken? Gewoon plat water is de beste oplossing om zure oprispingen te beperken.

Let op je voeding

Om van de zure oprispingen af te raken, zou je bepaalde voedingsmiddelen moeten vermijden die bekend staan om het feit dat ze zure oprispingen veroorzaken. Het gaat dan vooral over vette voeding, gefrituurde voedingsmiddelen, melkchocolade, sterke kruiden.

Geef daarom de voorkeur aan eiwitrijke voeding (mager vlees, vis, eieren) en vezelrijke voeding (volkorengranen, bonen, linzen, erwten).

Te nemen/Te vermijden geneesmiddelen

Geneesmiddelen tegen zure oprispingen, kan je zonder voorschrift bij je apotheker verkrijgen.

Bepaalde geneesmiddelen op basis van ibuprofen en zelfs bepaalde antibiotica kunnen zure oprispingen veroorzaken.

Eet traag

Als je met meer mensen aan tafel zit, kijk dan eens wie het traagst eet en pas je aan aan zijn ritme. Snijd je eten in kleine stukjes en geniet van het moment… Eet zo bewust mogelijk omdat dat je vertering zal vergemakkelijken.

Eet weinig maar wel regelmatig

Probeer je maaltijden op te breken. Het ideaal is om regelmatig te eten en dus 4 à 5 keer per dag te eten. Zo kan je bijvoorbeeld je dessert 1 of 2 uur na je maaltijd nemen. Deze tip kan echt helpen tegen zure oprispingen tenzij je geen plaats laat voor dat dessertje in je maag.

Een goede levenshygiëne

Stress, roken, zwaarlijvigheid… het zijn allemaal factoren die de zure oprispingen in de hand kunnen werken. Met een gezonde levensstijl kan het dus al veel beter zijn.

Opmerking: Als de symptomen blijven duren (meer dan 2 weken) of erger worden, dan is het raadzaam om een arts te raadplegen.