Waar of niet waar: ‘Van brood word je dik.’

Erover praten op het forum Uitprinten Stuur naar een vriend

Brood wordt vaak als dikmaker beschouwd en dus uit alle diëten geweerd. En toch is brood niet van ons bord weg te denken. Hoe zit het nu eigenlijk? Word je van brood dik?

Brood alleen

Van brood, dat al lang een slechte reputatie heeft, word je niet dikker dan van andere zetmeelhoudende producten. Het bevat heel weinig vet (1 tot 1,8%), maar wel veel koolhydraten en plantaardige eiwitten.

Het probleem ligt elders. Niet het brood zelf, maar wat je erbij eet is de boosdoener. Denk maar aan boter, beleg en smeerpasta’s die van onschuldige broodjes en boterhammen dikmakers maken.

Niet alleen vet broodbeleg is te vermijden. Het hoeft geen betoog dat je brood ook beter niet combineert met andere zetmeelhoudende voedingswaren. Serveer dus geen brood bij je spaghetti bolognaise of bij je vol-au-vent!

De korst of het zachte gedeelte?

De broodkorst en de binnenkant van je brood zijn van dezelfde ingrediënten gemaakt. Ze bestaan uit water, bloem, zout en gist.

Omdat de korst droog is, bevat ze wel minder water dan de rest van het brood. Als je dus hetzelfde gewicht van beide neemt, zal de korst meer calorieën bevatten.

Brood eten om gewicht te verliezen?

Al is brood eerder ‘beperkt’ als voedingsmiddel, toch kan brood perfect deel uitmaken van een gezonde en evenwichtige voeding. Het kan je zelfs helpen om gewicht te verliezen:
- Ten eerste omdat brood, net als alle trage suikers, je een lang gevoel van verzadiging geeft. Trage suikers worden pas na uren in de bloedbaan opgenomen, waardoor je lichaam tijd heeft om ze te elimineren voordat ze zijn opgeslagen.
- Bovendien moet je op brood langer kauwen dan op andere voedingsmiddelen. Daarom eet je langzamer en dus minder.