Waar of niet waar: ’De uren slaap voor middernacht tellen dubbel.’

Erover praten op het forum Uitprinten Stuur naar een vriend

Als ze even lang slapen, zijn de vroege slapers dan beter uitgerust dan de nachtuilen? Fiftytoo klaart dit volksgeloof uit!

De slaap en zijn cycli

Onze nachten zijn onderverdeeld in cycli. Die zijn gekenmerkt door een verschillende mate van waakzaamheid. Ook de hersenactiviteit verandert van intensiteit.

Deze cycli, die ongeveer 90 minuten duren, herhalen zich 4 à 5 keer per nacht. Achtereenvolgens komen er fasen van:
1. sufheid, slaperigheid 2. lichte slaap 3. diepe slaap en 4. heel diepe slaap. Tijdens fase 3 en 4 recupereert ons lichaam het best. Deze vier fasen samen duren zo’n 60 à 75 minuten.
Fase 5 is de REM-slaap, die gekenmerkt wordt door een intense hersenactiviteit. REM is de afkorting voor ’rapid eye movement’. Fase 5 duurt 15 à 20 minuten. Meestal zijn de REM-periodes kort in het begin van de nacht en langer naarmate de nacht vordert.

Voor of na middernacht?

Zoals hierboven is uitgelegd, rust je het best uit tijdens je diepe slaap. Deze diepe slaap overheerst in de eerste uren van de nacht. Of beter gezegd, in de eerste uren van jouw nacht, want of je nachtrust om 22 uur begint, om 24 uur of om 2 uur, dat maakt niet uit!

Ieder heeft zijn eigen ritme, en de ‘diepste’ slaapuren van de ene liggen op een ander moment dan die van de andere. Terwijl een vroege slaper volop energie opdoet vóór middernacht, slaat een late slaper zijn stock op tijdens de vroege uurtjes.

Wat als een vroege slaper eens uitzonderlijk laat gaat slapen? Omdat de natuur zijn werk goed doet, begint de nacht ook dan met een aantal uren diepe slaap, nodig om te recupereren. Het zijn de uren met veel REM-slaap waarin geknipt wordt. Dat kan een invloed hebben op zijn humeur en eventueel ook op zijn concentratie en zijn geheugen. Het is dus belangrijk om je aan je ritme te houden!