Voeding tegen kanker

Erover praten op het forum Uitprinten Stuur naar een vriend

Groene thee, look, spruitjes, … Wat hebben deze voedingsmiddelen met elkaar gemeen? Ze kunnen kanker helpen voorkomen!

Onze voeding heeft een invloed op onze gezondheid, dat is bewezen! Waarom zouden we dan niet wat kieskeuriger zijn om te kiezen wat er in ons bord komt.

Groene thee

In groene thee zitten meer antioxidanten dan in veel soorten fruit en groenten. Het heeft een gunstige invloed op bepaalde kankers die veroorzaakt worden door roken of ongezond eten.

Catechines: de kankerbestrijdende bestanddelen van groene thee

In de kankerbestrijdende voeding neemt groene thee een zeer belangrijke plaats in. Het is inderdaad in groene thee dat men de meeste antikanker-moleculen aantreft. Deze antikanker-moleculen zijn in dit geval catechines (familie van de flavonoïden), die één derde van het gewicht van de theeblaadjes vertegenwoordigen!

De catechines hebben de eigenschap dat zij in staat zijn zich te verzetten tegen talrijke manieren die door de kankercellen gebruikt worden om zich te ontwikkelen.

Welke thee kiezen tegen kanker? Groene thee, omdat deze veel rijker is aan catechines dan zwarte thee. Zwarte thee ondergaat een gistingsproces waarbij een deel van de catechines omgezet wordt in andere flavonoïden.

Kies ofwel groene thee die zo rijk mogelijk is aan EGCG, ofwel Japanse groene thee.

Geef de voorkeur aan thee van blaadjes en niet in zakjes. Deze zijn vaak gevuld met restjes van de oogst (gebroken blaadjes).

Kolen in alle geuren en kleuren

Bepaalde bestanddelen van kool zouden het risico op kanker beperken, meer bepaald prostaatkanker.

Eet dus zoveel kool als je wil; groene kool, rode kool, bloemkool, spruitjes, broccoli… maar ook waterkers of ….. sla: aan jou de keuze!

Curcuma

Gekruid eten, zou bescherming bieden tegen sommige ernstige ziekten, op voorwaarde dat u het juiste kruid kiest: curcuma. Een Amerikaans onderzoeksteam heeft namelijk aangetoond dat curcuma de groei van melanoomcellen (melanoom is een gevaarlijke huidkanker) kan afremmen en het afsterven van kankercellen kan bevorderen.

Curcuma ("turmeric" in het Engels) is het extract van een wortel die tot de gemberfamilie behoort en onder meer in curry zit. Het kruid wordt wegens zijn donkere, oranjeachtige kleur soms verward met saffraan. De voorbije jaren zijn er heel wat studies over verschenen. Er zijn al antioxiderende, ontstekingsremmende en nu ook kankerwerende eigenschappen aan toegeschreven.

Look en ui

Uien, look en hun broertjes (sjalot, porei,…) hebben een remmende werking op de ontwikkeling van kanker. Ze beschermen enerzijds tegen de schade die door kankerverwekkende stoffen wordt veroorzaakt en ze voorkomen anderzijds dat kankercellen zich ontwikkelen.

Deze groep voedingsmiddelen zou het lichaam meer bepaald beschermen tegen maagkanker.

Cacao

Neen, je droomt het niet! Er zijn studies die aangetoond hebben dat chocolade ook kan helpen om kanker te voorkomen. Geef de voorkeur aan zwarte chocolade met 70% cacao die grote dosissen krachtige antioxidanten bevat.

Je moet er natuurlijk ook weer niet mee overdrijven want dan zou je weegschaal wel eens kunnen reageren.

Fruit en groenten: naar hartenlust

Fruit en groenten zitten boordevol vitamines, mineralen en antioxidanten. Ze werken vaak in het begin van het kankerproces doordat ze cellen helpen om zich tegen agressieve milieufactoren te beschermen (tabak, luchtvervuiling, asbest, oplosmiddelen, straling...). Fruit en groenten verminderen zo het risico op kanker van de bovenste luchtwegen (mond, strottenhoofd, keelholte) en de slokdarm, maar ook van long-, maag-, blaas- en baarmoederhalskanker.

Fruit en groenten bevatten ook veel water en weinig calorieën en helpen zo het risico op overgewicht en obesitas beperken. Obesitas is trouwens zelf een belangrijke risicofactor voor de meeste vormen van kanker, vooral dan van darm-, borst-, baarmoederhals-, nier- en longkanker. De derde troef van groenten (vooral van gegaarde groenten) is hun hoog vezelgehalte, al bevatten granen en peulvruchten nog meer vezels.

Granen en peulvruchten

Granen leveren energie in de vorm van koolhydraten, maar ze bevatten vooral veel vezels. Die vezels passeren door de darmen en bevorderen er de uitscheiding van kankerverwekkende stoffen in ons voedsel.

Granen en peulvruchten helpen ook darm- en borstkanker voorkomen. Maar van vezels is ook bekend dat ze het risico op overgewicht en obesitas verminderen. Nog een weetje: volle of halfvolle granen (die bevatten nog de zemel, het omhulsel dus) leveren ook vitamines en mineralen.