Vitamines tegen veroudering

Erover praten op het forum Uitprinten Stuur naar een vriend

Je bent een gezondheidsbewuste 50-plusser en je wil je goed verzorgen? Gelijk heb je! Vergeet vitamines niet als bondgenoot in de strijd tegen de kwaaltjes die soms gepaard gaan met het ouder worden. Sommige vitamines stimuleren het geheugen, anderen beschermen het hart of gaan huidveroudering tegen. Aan jou de keuze!

Bescherm je ogen

Netvliesveroudering is de belangrijkste oorzaak van blindheid bij 50-plussers. Zoals de naam het zegt, wordt deze ziekte veroorzaakt door de veroudering van de macula, het centrale gedeelte van het netvlies.

Volgens recente studies zou Vitamine D deze veroudering afremmen. Om voldoende vitamine D op te nemen, is het genoeg om je 10 à 15 minuten bloot te stellen (gezicht en handen) aan de zon. Dat is voldoende voor de dagelijks aanbevolen hoeveelheid Vitamine D.

Vitamine C (in grote hoeveelheid aanwezig in sinaasappels, kiwi’s, paprika’s…) is ook een bondgenoot in de strijd tegen oogveroudering, evenals vitamine E (bv, aanwezig in mosselen en zonnebloemolie).

Stimuleer je geheugen

Dat ginseng een positieve invloed heeft op het lichaam, hoeft niet meer bewezen te worden. Het stimuleert ons immuunsysteem, helpt stress het hoofd te bieden en last but not least, het beschermt ons geheugen!

Een andere plant met een gelijkaardige naam, ginkgo biloba, wordt gebruikt om de symptomen van Alzheimer en dementie te bestrijden. Deze plant heeft dus eveneens een gunstige invloed op het geheugen.

Omega3-vetzuren staan vooral bekend om de bescherming die ze bieden tegen hartziektes en depressie maar relatief recente studies hebben aangetoond dat omega3 eveneens het geheugen en de leercapaciteit bij volwassenen stimuleren.

Wees dus zeker niet zuinig met vette vis zoals zalm, tonijn of sardientjes of voeg een beetje koolzaadolie of notenolie toe aan je salade!

Bescherm je huid

Voor een soepele en goed gehydrateerde huid is alfa-linoleenzuur (ALA) het omega3-vetzuur bij uitstek. Er zijn capsules verkrijgbaar met deze olie die je kan inslikken maar je kan het ook rechtstreeks op de huid aanbrengen.

Selenium is ook goed voor de huid. Het beschermt tegen UV-stralen en bevordert de elasticiteit van de huid. Selenium vind je bv. in eieren en look.

Bescherm je hart

Er zijn vele vitamines die bijdragen tot de bescherming van het hart. Recente studies hebben aangetoond dat 50-plussers met een tekort aan vitamine D meer risico zouden hebben op hart-en vaatziektes.

Onderzoek heeft aangetoond dat de omega-3-vetzuren van zowel dierlijke als plantaardige oorsprong het risico van ischemische hartziekten, zoals een hartaanval en plotse hartdood, op betekenisvolle wijze vermindert, zowel bij gezonde personen als bij hartpatiënten. Het gaat hier zowel om de consumptie van (vette) vis, als op de toevoeging van omega-3-vetzuren in de vorm van visolie, capsules of voedingsmiddelen rijk aan of verrijkt met alfa-linoleenzuur (ALA).