Vermageren zonder honger te hebben

Erover praten op het forum Uitprinten Stuur naar een vriend

Bent u allergisch voor beperkingen in uw eetgewoonten? Krijgt u al grijs haar bij het horen van het woord ‘diëten’? Maar ondanks alles beseft u dat een mooie lijn onmogelijk is zonder enkele toegevingen... Hoe geraakt u hieruit? Dankzij een tijdloos principe: mens sana in corpore sano!

Wie zich bewust is van zichzelf, wie zijn of haar lichaam aanvaardt zoals het is en een diepe innerlijke rust voelt, kan eigenlijk perfect eten wanneer hij/zij wil! Vanaf dan wordt de zeer verleidelijke gedachte te vermageren zonder te diëten ook mogelijk!

Hoe gaat u te werk?

Voor alle duidelijkheid: we bedoelen dat u kunt eten tot u genoeg hebt maar ook niet meer! Denk aan de honderdjarigen van Okinawa: zij gaan van tafel wanneer ze voor 80% verzadigd zijn...

Vervolgens moeten we het onderscheid leren maken tussen de lichamelijke behoefte ons te voeden enerzijds en het psychologisch verlangen te eten om een verlies aan emotionele controle te compenseren anderzijds.

Om te kunnen bepalen wanneer u verzadigd bent, moet u naar uw lichaam luisteren en er meer dan anders mee bezig zijn. Maar maakt u zich geen zorgen: eenmaal u het gewoon bent, zult u er volop de vruchten van plukken!

Enkele tips

Voel de honger en wees niet bang voor onthouding!

Om de zoektocht naar dit vaak vergeten gevoel te vergemakkelijken, kunt u op regelmatige tijdstippen eten en gewone voedingsmiddelen gebruiken. Denk aan uw behoeften van vandaag en niet aan die van morgen. Beoordeel uw eetlust op basis van wat u voelt...

Neem uw tijd, kauw goed, vermeng het voedsel met uw speeksel en concentreer u op de smaak!

Hebt u al gemerkt dat u in uw verbeelding, in uw fantasie, méér geniet van chocolade dan in het echt? De eerste hap verschaft u weliswaar een gevoel van welbehagen, maar wat met de volgende...? Denk eraan wanneer u de volgende keer uw tanden in een chocoladereep zet!

Traag eten beantwoordt ook aan uw lichaamsritme. Uw lichaam heeft namelijk een twintigtal minuten nodig om de signalen van verzadiging door te sturen. Luister dus naar uw lichaam!

Wist u dat de vertering van koolhydraten al in de mond begint? Wanneer u kauwt, treden de speekselenzymen in werking. Hoe langer u kauwt, hoe meer u uw spijsvertering ontlast!

Vergeet niet wat u doet!

Wees u ervan bewust dat eten een volwaardige bezigheid is. Zet geen tv aan en lees de krant niet terwijl u eet. Kortom, vermijd storende bezigheden die u van uw doel weghouden. Eenmaal u voelt dat u uw verzadigingsdrempel bereikt hebt, kunt u uw aandacht laten zakken en uw instinct de bovenhand laten nemen. Maar sla geen stappen over!

Bestudeer uw verlangens!

De drang om op iets te knabbelen is vaak instinctmatig en zegt veel over onze emotionele onrust. Denk na over wat uw lichaam u wil zeggen voor u zich overgeeft aan het zo begeerde voedsel (dat al te vaak gesuikerd is). Enkele minuten volstaan om aan de verleiding te weerstaan. En daarna... hebt u nog altijd de keuze! Indien u niet kunt weerstaan aan uw ontzettende zin, geniet dan zonder schuldgevoelens.

Eet in functie van uw behoeften en niet die van anderen!

Geef niet toe aan de groepsdruk die onmogelijk kan oordelen over wat uw behoeften zijn. Durf al eens een dessert te weigeren, durf neen te zeggen wanneer men u een extra portie aanbiedt, blijf rustig in een gespannen omgeving. Onbewust dreigt uw omgeving van streek te zijn door uw nieuwe imago. Laat hen eraan wennen zonder uw eigen doelstellingen op te geven!

Lees ook het artikel “Mijn afslankingsdag!”.