Trager eten = sneller afvallen

Erover praten op het forum Uitprinten Stuur naar een vriend

Traag eten is een echte aanrader. Wie traag eet, eet minder. En dat is goed voor de lijn!

Je lichaam reageert

Traag eten geeft je lichaam de tijd om te reageren op het feit dat je gegeten hebt. Gemiddeld heeft je lichaam twintig minuten nodig om je een voldaan gevoel te bezorgen. Dan merk je pas dat je genoeg hebt en voel je dat je kan stoppen met eten.

Het hongergevoel blijft dus langer aanwezig dan nodig is. Als je te snel eet, verorber je meer dan je nodig hebt om je vol te voelen. Daarom eet je beter traag.

Bespaar 200 calorieën per dag

Onderzoek wijst uit dat je zo’n 70 calorieën minder opneemt als je een half uur de tijd neemt voor wat je normaal in tien minuten binnenspeelt. Want dan geeft je lichaam je ondertussen het signaal dat je genoeg hebt en kan stoppen, terwijl je anders gewoon verder eet.

Als je drie maaltijden per dag telt kan je dus een mooie dagelijkse besparing van 200 calorieën best halen.

Tips voor traag eten

Traag eten is de gemakkelijkste manier om gewicht te verliezen of om op gewicht te blijven! En deze tips kunnen je daarbij helpen:

- Drink een half uur voor het eten een volledig glas water. Het stilt je hongergevoel en kan je eerste happen vertragen.
- Eet rustig aan tafel, dus niet bij de tv of de computer. Ben je afgeleid door andere bezigheden, dan besef je vaak niet meer wat je al op hebt. Rustgevende muziek kan helpen voor een ontspannen sfeer aan tafel.
- Begin met soep, en laat een paar minuten tijd passeren voor je de rest op tafel zet.
- Zet de kookpotten niet mee op tafel, maar laat ze op het vuur staan. Als je nog bij wil scheppen zal je dus recht moeten staan!
- Kauw elke hap zorgvuldig.

Eten is genieten, dus geniet maar lekker lang(zaam)!