Tips tegen vermoeidheid

Erover praten op het forum Uitprinten Stuur naar een vriend

Voel je je regelmatig moe? Dan hebben we enkele tips voor jou die je kunnen helpen de hele dag in vorm te blijven!

Het is eerst en vooral belangrijk een onderscheid te maken tussen eenvoudige vermoeidheid en een echte slaapstoornis.

Slapen

Om af te rekenen met vermoeidheid, is er een eerste belangrijke remedie en dat is eenvoudigweg slapen. Dat lijkt evident maar toch is onvoldoende en/of te lichte slaap een veel voorkomende oorzaak van vermoeidheid.

- Wat is voldoende slaap? Er wordt vaak beweerd dat men 8 uur slaap nodig heeft. Dit is echter niet het geval voor iedereen. Bijna 10% van de bevolking heeft genoeg met 6,5 uur slaap terwijl ongeveer 15% van de bevolking meer dan 9 uur nodig heeft om voldoende te herstellen.

Luister daarom naar je eigen lichaam en respecteer je ritme en je zal snel het positieve effect van slaap ondervinden.

- Hoe de kwaliteit van de slaap verbeteren? Slaap op een goede matras, in een goed verluchte en donkere ruimte en verbruik geen stimulerende dranken (koffie, alcohol, cola enz.) of zware maaltijd ’s avonds.

Voeding

Je voedingsgewoontes hebben een invloed op je algemene gezondheidstoestand dus ook op je slaap.

Een gevarieerde en evenwichtige voeding is de basis voor een goede gezondheid en bepaalde voedingsmiddelen staan erom bekend dat ze duurzame energie leveren en zo een efficiënte en natuurlijke manier zijn om vermoeidheid te bestrijden.

Kies daarom voor vers fruit en verse groenten, droge vruchten (amandelen, rozijnen, pruimen, enz.) of volkorengranen.

Keuzes maken

We hebben maar 24 uur per dag en kunnen dus onmogelijk alles doen. Bijgevolg moet je voor jezelf uitmaken welke je prioriteiten zijn om daar de nodige tijd voor uit te trekken. Maak dus keuzes, leg je prioriteiten vast en hou je daaraan. Verlies niet te veel tijd met details die uiteindelijk toch niet zo belangrijk zijn.

Probeer daarom niet te perfectionistisch te zijn en hak sneller knopen door.

Sport

Als je aan sport denkt, voel je je misschien al moe bij het idee aan al die inspanningen. Sport is echter een belangrijke hefboom om ons in vorm te voelen. Sport laat ons immers toe om afvalstoffen af te voeren die door het lichaam worden opgeslagen en zo kan je je ademhaling ook beter leren beheersen.

Dankzij sport krijgen we dus meer energie om onze dagelijkse taken aan te kunnen.

Dankzij lichaamsbeweging kan je je minder moe voelen maar er zijn wel een aantal voorzorgsmaatregelen die je in het achterhoofd moet houden:
- Raadpleeg je arts als je een nieuwe activiteit wil beoefenen.
- Bouw de inspanningen geleidelijk aan op en leg niet te veel druk op jezelf.
- Zorg voor regelmaat bij het beoefenen van je sport.

In welk geval raadplegen?

Als je je erg moe voelt zonder dat je er een reden voor kan aanduiden (stress, overbelasting, depressie, moeilijk te verwerken gebeurtenis, enz.), dan raden we je aan je arts te raadplegen.

In geval van onverklaarbare vermoeidheid kunnen heel wat gezondheidsproblemen en ziektes hiervan de oorzaak zijn: vitaminetekort, hepatitis C, depressie, afwijkingen in schildklierwerking,…

Daarnaast bestaan er een aantal slaapstoornissen waarvoor een specifieke behandeling bestaat: narcolepsie, slaapapneu, hypersomnie, enz.