Tips tegen rugklachten

Erover praten op het forum Uitprinten Stuur naar een vriend

Heb je er genoeg van om steeds rugpijn te hebben? Dan zijn er aantal concrete oplossingen die je kan overwegen. We beweren zeker niet de wonderoplossing te hebben maar als je onze tips dagelijks opvolgt, kan dat wel voor verlichting zorgen...

Heb je vaak last van je rug ? Dan ben je zeker niet de enige. Steeds meer mensen hebben rugklachten ten gevolge van: een slechte houding, overgewicht, gebrek aan lichaamsbeweging, stress… en talrijke andere factoren die de rug kunnen belasten.

Een goede houding

Wanneer heb je pijn? Na een lange werkdag ? Na een lange rit in de wagen ? Als je ‘s morgens opstaat ? Misschien moet je je houding eens onder loep nemen en kijken of je je houding op kantoor, in bed of in de wagen niet kan verbeteren.

Op kantoor

Bij mensen die zittend werken, is het de wervelkolom die het meest onder druk staat. Het is daarom zeer belangrijk om een goede houding aan te nemen. Kijk daarom naar de volgende criteria :

- staat je stoel op de goede hoogte : wanneer je voorarmen op je werktafel rusten, zouden ze een hoek van 90° moeten vormen met je bovenarmen
- toetsenbord moet lager staan dan je werktafel (zet je stoel hoger indien dit niet mogelijk is)
- zit recht tegenover het scherm
- zet je voeten plat op de grond
- oren, schouders, heupen staan op 1 lijn
- verander regelmatig van houding en sta regelmatig op

In bed

We liggen heel wat uren in bed dus het is des te belangrijker een goede houding aan te nemen tijdens onze slaap. Wat je absoluut moet vermijden, is op de buik slapen, want in die houding is rugpijn bijna onvermijdelijk. Om je wervelkolom goed recht te houden, kan je beter op je rug slapen, het hoofd recht, de benen lichtjes gespreid met de armen langs het lichaam. Opgerolde zijligging is ook nog OK.

Natuurlijk is het ook heel belangrijk om een goede matras en lattenbodem te hebben.

Lees ook ons artikel « Beter slapen ».

Rechtstaan

Spreid de benen lichtjes en probeer je gewicht mooi evenwichtig te verdelen over je 2 benen.

Tijdens het sporten

Vermijd asymetrische sporten zoals tennis, squash en geef de voorkeur aan symetrische sporten zoals wandelen, fietsen of zwemmen.

De juiste handelingen

Enkel tips om rugklachten te vermijden...
- Beperk je bewegingen niet: je wervelkolom is gemaakt om te bewegen!
- Stap zo vaak mogelijk.
- Probeer, wanneer je voorwerpen draagt, te zware voorwerpen te vermijden en plooi altijd je knieën om iets op te rapen.
- Houd je rug altijd goed recht wanneer je iets opraapt of oplicht.
- Doe schoenen aan waarin de voeten stevig zitten, naaldhakken zijn dus uitgesloten...
- Hou je gewicht onder controle.