Tips & Tricks om beter te slapen

Erover praten op het forum Uitprinten Stuur naar een vriend

Ongeveer een derde van ons leven brengen we slapend door, maar voor sommigen is slapen een hele opgave.

Wij proberen je met deze tips alvast een eind op weg te helpen richting goede nachtrust.

1. Ga zo veel mogelijk rond hetzelfde tijdstip slapen en sta rond hetzelfde uur op, ook in het weekend. Dit helpt om een vast slaap-waakritme te ontwikkelen en het bevordert de kwaliteit van de slaap.

2. Niet iedereen heeft acht uur slaap nodig. Slaap zoveel als nodig is om je de volgende dag uitgerust en fris te voelen. Door de tijd in bed te beperken wordt de slaap vanzelf verbeterd.

3. Zorg voor een rustige en comfortabele slaapomgeving. Slaap in een rustige, geluidsarme, donkere kamer.

4. Verlicht de kamer ‘s ochtends direct bij het opstaan. Veel licht ’s morgens helpt onze biologische klok. Zorg omgekeerd ’s avonds voor het slapengaan voor gedempt licht.

5. Verlucht de slaapkamer geregeld en zorg voor een temperatuur van rond 16-18°C.

6. Zorg voor een goede kwaliteit van matras en hoofdkussen. Het is moeilijk om in slaap te vallen op een matras die te hard of te zacht is, of in een bed dat te klein of te oud is.

7. Onrustige partners en snurkers kunnen de nachtrust van iemand goed verknallen. Het gevolg is meestal slecht slapen. Apart slapen en oorproppen zijn vaak de enige hulpmiddelen, hoe vervelend dit ook kan zijn.

8. Reserveer de slaapkamer voor seks en slaap, niet om TV te kijken of te werken.

9. Maak er een gewoonte van om alleen in bed te slapen en niet elke avond voor TV in slaap te vallen.

10. Veel dutjes overdag kunnen je slaap-waak-ritme ontregelen en een goede nachtrust belemmeren. Als je toch een dutje wilt doen, doe het dan voor 15:00 uur ‘s middags en zorg ervoor dat het dutje niet langer is dan 45 minuten.

Bron: gezondheid.be