Tip: vanaf 55 minder alcohol

Erover praten op het forum Uitprinten Stuur naar een vriend

Niet zozeer jongeren, maar vijftigers en zestigers zijn de stevigste drinkers. Samen met de leeftijd, neemt ook de impact van alcohol op je lichaam toe.

Je wil zo lang mogelijk gezond en actief blijven. Maar naarmate je ouder wordt, verandert er heel wat in je leven. Ook op vlak van je lichaam en je gezondheid. Om met volle teugen te kunnen blijven genieten, is het goed om stil te staan bij je alcoholgebruik.

De effecten van alcohol zijn er al vanaf één of twee glazen. Niet alleen hoeveel je drinkt, maar ook je leeftijd bepaalt hoe je op alcohol reageert. Zo drinken tieners beter geen alcohol, omdat hun hersenen nog in volle ontwikkeling zijn.

Alcohol en ouder worden gaan niet goed samen

Als je ouder wordt, heb je dan weer minder lichaamsvocht en neemt je lichaamsvet toe. Je nieren en lever werken minder goed dan vroeger en je lichamelijke weerstand neemt af. Daardoor raak je bij eenzelfde hoeveelheid alcohol sneller dronken. Je lichaam heeft ook meer tijd nodig om de alcohol af te breken. Dat betekent dat de effecten ook langer duren.

Te veel alcohol kan na verloop van tijd allerlei gezondheidsklachten veroorzaken. Denk maar aan leverklachten, overgewicht, hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten, maag- en darmproblemen of bepaalde kankers. Het schaadt ook de hersenen en het zenuwstelsel. Depressieve klachten, angsten, slaapproblemen en problemen op vlak van seksualiteit, geheugen, concentratie of evenwicht kunnen verband houden met een hoog alcohol- gebruik.

Hoeveel alcohol mag ik drinken?

De risico’s en mogelijke schade hangen niet alleen af van de alcohol zelf. Ze kunnen enorm verschillen van persoon tot persoon. Ben je een man of een vrouw, jong of oud, fit of vermoeid? Weeg je veel of weinig? Ook de omstandigheden spelen een rol: drink je thuis of op café, in gezelschap of alleen, als je ziek bent, als je nog met de wagen moet rijden, enzovoort.

Wil je de risico’s beperken of de kans op schade voor je gezondheid verkleinen? Dan biedt volgende richtlijn houvast. Ook als je jarenlang meer dronk dan deze richtlijn adviseert, kan je er nog voordeel uit halen om hem voortaan toe te passen. Alcohol is een schadelijke stof. Wie de risico’s van zijn of haar alcoholgebruik wil beperken, drinkt best niet meer dan 10 standaardglazen per week. Wil je geen risico lopen, dan drink je beter geen alcohol. Als je wel alcohol drinkt, spreid je dit gebruik best over meerdere dagen in de week en drink je een aantal dagen niet.

Meer weten? https://www.druglijn.be/tips-en-advies/55/ouder-worden