Tai chi houdt je hart gezond

Erover praten op het forum Uitprinten Stuur naar een vriend

Tai chi is overgevlogen uit China, en bestaat uit oefeningen voor lichaam en geest. Steeds meer mensen beoefenen het voor zijn genezende krachten.

Gezonde krijgskunst

Bij tai chi beweeg je je lichaam langzaam en gracieus, terwijl je diep ademhaalt en mediteert. Zo stroomt er vitale levensenergie - of "Ki" - door je lichaam.

De drie belangrijkste invalshoeken van tai chi zijn zelfverdediging, gezondheid en meditatie. Het gezondheidsaspect krijgt steeds meer aandacht.

In Azie wordt algemeen aangenomen dat tai chi bijzonder goed is voor oudere mensen, omwille van de zachtheid van de bewegingen, en omdat het makkelijk kan aangepast worden aan de limieten die iemands gezondheid stelt.

Goed voor het hart

De Polythenic University in Hong Kong deed onderzoek naar de effecten van tai chi bij senioren. Daaruit blijkt dat mensen die regelmatig tai chi beoefenen minder last hebben van een hoge bloeddruk. Volgens de onderzoekers heeft deze krijgskunst een gunstige invloed op je hart. Verder blijven ook je aders soepeler en vaart je spierkracht er wel bij.

Volgens de onderzoekers is dit dan ook de perfecte training voor senioren.

Nog meer gunstige effecten

Aan tai chi worden nog heel wat andere gunstige effecten toegeschreven. Zo verbetert het de concentratie, de coördinatie en het geheugen. Ook je lenigheid en gevoel voor evenwicht varen er wel bij. Het zou pijn en stijfheid verlichten en draagt bij voor een algemeen goed gevoel. En tot slot: het helpt je om beter te slapen.

Interesse in tai chi? Fiftytoo selecteerde alvast enkele scholen: De Zachte Kracht, Golden Flower