TIPS voor een goed geheugen

Erover praten op het forum Uitprinten Stuur naar een vriend

Al vanaf je twintigste gaat je geheugen er stilaan op achteruit, want vanaf die leeftijd begin je de eerste hersencellen te verliezen. Tips voor een optimale conditie van je geheugen zijn dus altijd handig, dachten wij zo.

1. Een goed ontbijt ...

... is belangrijk voor zowat alles en dus ook voor je geheugen. Je wordt er niet slimmer door, maar kan de dingen wel beter onthouden.

2. Puzzelen

Regelmatig een puzzel oplossen kan je geheugenverlies met enkele jaren vertragen!

3. Stress

In tegenstelling tot kortstondige stress die je alerter maakt en je geheugen scherpt, is langdurige stress nefast: het verkleint sommige stukken van je hersenen, waardoor je je moeilijker kunt concentreren en de dingen minder goed onthoudt.

4. Medicatie

Veelgebruikt: medicijnen tegen allergie (antihistamines) en voor een goede nachtrust. Beide soorten blijken tijdelijke geheugenproblemen te kunnen veroorzaken, idem voor cholesterolverlagende middelen. Ee ngeluk bij een ongeluk: de problemen houden op wanneer jij de medicijnen niet meer gebruikt.

5. Drugs

Als je veel marihuana gebruikt, krijg je last van een continu verminderd geheugen. Of marihuanagebruik ook leidt tot levenslange hersenveranderingen, daar is men nog niet aan uit.

6. Alcohol

Een groot nadeel van alcohol is de aantasting van je geheugen. Hoe meer alcohol je drinkt, hoe groter dit effect op je geheugen.

7. Slaap!

Voldoende slaap is van groot belang voor een goede werking van je geheugen. Gemiddeld zo’n zeven à acht uur per nacht.

8. Voeding

Gezond eten voor je geheugen: veel broccoli en groene bladgroenten zijn prima hersenvoer. Ook erwten en linzen zijn perfect, dankzij het hoge gehalte aan foliumzuur. Vis is dan weer belangrijk vanwege de omega-3-vetzuren, die goed voor de ontwikkeling van je hersenen, en daarmee voor het functioneren van je geheugen.

9. Geniet van je kopje koffie

Van cafeïne is bewezen dat je geheugen er ’enigszins’ door verbetert.