TIPS & TRICKS: gezonde schoenen

Erover praten op het forum Uitprinten Stuur naar een vriend

Gezonde schoenen zijn essentieel bij het voorkomen en/of genezen van voetproblemen. Onze tips op een rijtje.

Eerst geven we je enkele tips ivm het type schoen dat je best aanschaft voor dagelijks gebruik.

- Ventilatie

Een goede schoen, bij voorkeur een lederen exemplaar, moet ademen omwille van het zweten. Sportschoenen vind je tegenwoordig ook in ademende kunststoffen.

- Open vs gesloten

Een schoen die achteraan gesloten is, is veel geschikter om veel te stappen.

- Hak

4 cm is het maximum voor een hak. Verder is de hiel best vrij breed. Te hoge of te platte schoenen zijn niet ideaal om veel te stappen.

- Zool

Een sterke maar soepele zool hindert de voetafwikkeling niet. In het midden mag de zool niet plooien, wel onder de voorvoet. Schoenen met stijve zolen of plastic schoenen (zoals Crocs) niet geschikt om lang te stappen.

Binnenzolen moeten enigszins veerkrachtig zijn om de schokken van het lopen op harde oppervlakken op te vangen. De binnenzool moet bij voorkeur met leer zijn afgewerkt.

De zoolbreedte moet breed genoeg zijn om het evenwicht te verzekeren en het omslaan van de voet te voorkomen.

Behalve voor dansschoenen uiteraard mag een zool niet glad zijn, maar moet een goede grip garanderen.

- Puntschoenen

De binnenzijde van de schoen (aan de grote teen) moet zo recht mogelijk zijn om de grote teen niet in de richting van kleine tenen te duwen. Schoenen met een scherpe, smalle punt zijn niet aan te raden voor langdurig gebruik.

- Schacht

Het bovendeel van de schoen dient om de enkel te steunen. Is deze schacht mals, dan is de steun miniem. Is de schacht stevig, dan steunt ze beter. Een sandaal is door de afwezigheid van steun aan de enkels aangewezen voor vrijetijdsgebruik, maar is niet ideaal voor dagelijks gebruik.

- Neus

De neus van de schoen staat het best iets omhoog i.v.m. oneffenheden bij het lopen en de afwikkeling van de voet.

- Sluiting

Vetersluitingen en klittenbanden zijn beter dan andere sluitingen. Je kan de schoen dan het best aan je voet aanpassen en ook inspelen op eventuele vervormingen van de voet of tijdelijke veranderingen (gezwollen voeten).

Tot slot nog enkele nuttige tips voor het passen van de schoenen:

• Schoenen koopt u het beste aan het eind van de middag als uw voeten wat opgezet zijn. • De schoen moet staande gepast worden omdat de voet groter wordt bij belasting. • Een vrije ligging van de tenen in lengte, breedte en hoogte is nodig. De tenen mogen tijdens het lopen nooit de neus van de schoen raken. Er moet steeds een vingerdikte overschot zijn tussen de tenen en de voorkant van de schoen. • Fixeer u niet op uw maat. Dat kan per type schoen verschillen. Het gaat erom of een schoen goed past en lekker zit. • Koop geen schoenen die knellen, ook al is het maar een beetje. Schoenen lopen nooit uit. • Stap bij het passen van schoenen ook eens over een harde ondergrond. Dat geeft een ander beeld dan lopen op zachte vloerbedekking. • Laat uw voeten eventueel meten (goede winkels hebben apparatuur daarvoor). • Uw voeten kunnen een verschillende lengte kunnen hebben; pas dus altijd beide schoenen. • Het aftekenen van de voet en dan de omtrek uitknippen en in de schoen steken kan helpen om te zien wat goed en fout is als schoenvorm. • Gebruik schoenen waarvoor ze bedoeld zijn: wandelschoenen om te wandelen, sportschoenen om te sporten, dansschoenen om te dansen enz.

Bron: Gezondheid.be / Fiftytoo.be