Bye bye winterdip!

Erover praten op het forum Uitprinten Stuur naar een vriend

Er zijn maar weinig mensen die vrolijk worden van de kortere dagen, koudere nachten, kale bomen en de zon die zich goed weet te verstoppen. Meer vrouwen dan mannen hebben trouwens last van deze winterdip.

Wanneer je klachten niet al te ernstig zijn, kan je er zelf al één en ander aan doen. Word je echt heel neerslachtig in deze periode: raadpleeg dan je huisarts.

Probeer het in eerste instantie alvast met volgende tips:

*voeding*

Hoewel je tijdens de koudste maanden van het jaar meer trek hebt in vet of calorierijk voedsel, houd je je maar beter aan een dieet met zo weinig mogelijk vetten en suikers.

*vitamines*

In het bijzonder vitamine D (die we grotendeels uit het zonlicht halen) en vitamine B met magnesium zouden helpen.

*kruiden*

Sint-Jans-kruid heeft een bewezen anti-depressieve werking, maar ook rozemarijn en ginkgo baobab helpen.

*anti-stress*

Wanneer je last hebt van stress, kan dit de symptomen verergeren. Yoga kan soelaas bieden, maar ook orde scheppen in je sociale en financiële toestand kan helpen.

*lichaamsbeweging*

Ga wandelen, joggen of fietsen. Het zal je extra energie geven!

*buitenlucht*

Een half uurtje in de buitenlucht kan je geest helemaal opfrissen.

*alcohol beperken*

Te veel alcohol drinken is nooit goed, maar het versterkt bovendien je depressieve gevoelens.

*leuke plannen maken*

Zorg dat je tijdens de donkere maanden steeds leuke uitstapjes of activiteiten in het vooruitzicht hebt. Ze helpen je de winter door.

*jezelf verwennen*

Neem een lang bad, zet kaarsjes en bloemen in je huis, lees een goed boek, steek het haardvuur aan, kortom: jezelf verwennen is nog het beste medicijn tegen al die negatieve gevoelens ....

Heb jij nog tips tegen de winterdip?