Suiker doodgezwegen boosdoener voor je hart

Erover praten op het forum Uitprinten Stuur naar een vriend

Tot voor kort nam men aan dat vet de belangrijkste oorzaak was van hart- en vaatziekten maar het wordt steeds duidelijker dat suiker een veel groter risico inhoudt.

Het wordt steeds duidelijker; suiker is een gevaar voor ons lichaam. En de suikerindustrie betaalde in de voorbije 50 jaar meer dan 1 onderzoeksinstituut om de resultaten van hun onderzoeken te verdoezelen.

Nu het in moderne onderzoeken steeds duidelijker wordt wat voor gevaar suiker voor ons lichaam betekent, duiken wetenschappers opnieuw in de archieven van vroegere studies en controleerden onderzoeken uit de jaren ’50 en ’60. Hoe kon het gebeuren dat we de negatieve gevolgen van suiker zo over het hoofd zagen en suiker zelf als essentieel onderdeel van onze voeding zagen?

De wetenschappers troffen onverbloemde bewijzen aan dat Nutrition Foundation (een US handelsorganisatie met belangen in suiker) zich schuldig maakte aan inmenging met de onderzoeken. Voor dat NF er zich ging mee moeien, richtte het onderzoek zich op suiker en vet. Na de inmenging enkel nog op vet en cholesterol. Men kan nu zelfs bewijzen dat drie Harvard-hoogleraren ieder 50.000 dollar kregen om de rol van suiker op hart- en vaatziekten te minimaliseren.

Deze hoogleraren zijn intussen allemaal overleden maar hun publicaties zijn nog steeds de fundamenten voor de federale voedingsaanbevelingen in onder andere de USA - gevolgd door de rest van de wereld. Ook staat zeker vast dat de laatste 50 jaar de rol van voeding op hart- en vaatziekten en het bijgaand dieetkundig advies gebaseerd is op de gemanipuleerde onderzoeken van toen.

Suiker kan fataal zijn voor je hart

De Amerikaanse wetenschappers stelden tijdens hun recente onderzoeken vast dat diegenen die één koffiekoek eten als ontbijt of bij hun lunch, één groot glas gesuikerde frisdrank drinken en kun avondmaal beëindigen met hun favoriete dessert, tot de hoogste risicogroep behoren. Zij lopen driemaal meer kans op een vroegtijdig overlijden aan hartproblemen dan diegenen die de consumptie van suikerrijke voeding beperken.

Om het risico op levensbedreigende hartaandoeningen te verkleinen mag je dosis suiker niet hoger liggen dan tien procent van je dagelijkse hoeveelheid calorieën. Volwassenen die minstens 25% van hun dagelijkse calorieën uit toegevoegde suikers haalden, lopen al drie keer meer kans om te sterven aan een hartaandoening, dan de veilige groep. Meer dan 15% suiker van je dagelijks aantal calorieën opnemen (goed voor amper twee blikjes frisdrank per dag) zorgt al voor een verhoging van je risico met 20%.