Stevig ontbijt vermindert kans op hartziekten

Erover praten op het forum Uitprinten Stuur naar een vriend

Ontbijten helpt je bovendien diabetis en obesitas op latere leeftijd te voorkomen!

Ontbijten is niet alleen goed om je ‘motor’ te starten, maar volgens een recent onderzoek van de Colombia University in New York vergroot het overslaan ervan ook het risico op ernstige gezondheidsproblemen waaronder obesitas, hartproblemen en diabetes.

Uit de resultaten blijkt dat wie het ontbijt geregeld overslaat meer kans maakt op hartproblemen. Niet ontbijten leidde bovendien tot een 40% hogere bloedsuiker na de lunch en een 25% hogere bloedsuiker na het diner in vergelijking met de dagen waarop we ontbijten. De hoeveelheid insuline in het bloed was dan weer lager. Het ontbijt overslaan heeft dus de hele dag gevolgen voor de bloedsuiker.

Het totale aantal aanbevolen calorieën per dag ligt voor mannen op gemiddeld 2500 en voor vrouwen op 2000. "Daarvan horen we, volgens het gemiddelde Nederlandse eetpatroon, zo’n vijftien tot twintig procent van binnen te krijgen met ons ontbijt.

Het ontbijt overslaan is geen verstandige keuze. Ontbijten geeft je weer energie na de nacht en brengt bovendien de spijsvertering op gang. Daarnaast voorkomt het dat je later op de ochtend trek krijgt in koek, snoep of andere minder gezonde snacks.

Wat ontbijten?

Een volkoren of bruine boterham zijn al een prima start van de dag. Daarin zitten namelijk lekker veel vezels die nodig zijn voor een goede darmwerking en spijsvertering. Heb je geen zin in brood? Wissel dan af met bijvoorbeeld havermout, muesli of andere ontbijtgranen zonder toegevoegde suikers en zout. Daarbij zijn magere of halfvolle melk of yoghurt een goede aanvulling, net als fruit, dat je daaraan toe kunt voegen of los kunt eten. Met een zelfgemaakte voedzame smoothie is overigens ook niets mis.