Start je dag goed met havermout

Erover praten op het forum Uitprinten Stuur naar een vriend

Een havermout- of brintapapje vind je misschien ouderwets, maar tegenwoordig is het met name onder sporters weer helemaal in. Maar havermout is niet alleen voor sporters heel goed...

Havermout is een voedingsmiddel dat rijk is aan vitamine B1, fosfor en magnesium. Verder is het rijk aan vezels waardoor het een lage Gi-waarde heeft en dus langzaam verteert. Mensen die regelmatig havermout eten, vertonen lagere pieken in hun bloedsuikerspiegel.

De grote hoeveelheid vezels levert tevens een positieve bijdrage aan de darmwerking. Ook verlaagt het regelmatig eten havermout (icm andere gezonde voeding) het slechte cholesterolgehalte. Havermout bevat gluten en is daardoor niet geschikt voor een glutenvrij dieet.

Havermout: ideaal om af te slanken

Havermout verbrandt langzaam en de vezels absorberen veel water waardoor je langer vol zit. Je lichaam wordt langdurig van energie voorzien waardoor je minder spierafbraak hebt als je eten uitstelt en je grijpt minder snel naar snoep of koekjes. Havermout is heerlijk als ontbijt en je kunt er de hele ochtend mee doorkomen.

Klaar voor een havermoutontbijt?

Benodigdheden

- 100 gram Havermout (bijv. Quaker)
- 300 mL magere- of karnemelk
- Eventueel: 25 gram wei-eiwit (als je regelmatig aan krachtsport doet)

Bereiding
- Mix 300 mL melk met 100 gram havermout in een schaaltje
- Doe het schaaltje ongeveer 3 tot 4 minuten in de magetron (650 W) tot je bubbeltjes ziet komen in het schaaltje.
- Roer het even door en laat het schaaltje daarna nog 5 minuutjes afkoelen en eten maar!

Opmerkingen

- Let er op dat je ongesuikerde havermout koopt. Natuurlijke havermout heeft ongeveer 1 gram suiker per 100 gram. Een goede havermout is Quaker, deze kun je in vrijwel iedere supermarkt kopen. Je kunt met dit ontbijt zelf variaties aanbrengen door er bijv. stukjes fruit of rozijnen in te doen.

- Dit ontbijt heeft een lage Gi-waarde, wat betekent dat het langzaam verteert in je lichaam en je dus een lange tijd van energie voorziet. Daarom is het ideaal als je wilt afvallen omdat je de rest van de ochtend geen zin meer in snoep, koekjes enz. hebt. Maar het is ook ideaal als je krachtsporter bent; doordat je wei-eiwit toevoegt, krijg je bij dit ontbijt ongeveer 48 gram eiwitten binnen.

- Dit ontbijt is rijk aan calcium, fosfor, vitamine B1 en magnesium. Het bevat verder weinig verzadigd vet.