Sporten met een hartslagmeter?

Erover praten op het forum Uitprinten Stuur naar een vriend

Ben je een wielertoerist of een jogger? Al eens aan een hartslagmeter gedacht?

De hartslagmeter is een speciaal apparaatje rond de borst en de pols. Het meet het aantal hartslagen per minuut. Die hartfrequentie vertelt iets over hoe zwaar een inspanning is. Aan de hand daarvan kan je je training afstemmen op een niveau dat optimale trainingseffecten geeft. Om je uithouding te trainen mag je hartslag immers niet te laag blijven, maar ook niet te hoog oplopen. Vooral beginnende sporters hebben de neiging om te hard van stapel te lopen waardoor ze snel vermoeid raken en afhaken.

In rust hebben de meeste mensen een hartslag die tussen 50 en 70 slagen per minuut ligt. De theoretische maximale hartslag bedraagt 220 slagen per minuut min de leeftijd in jaren. Iemand van 60 heeft dus theoretisch een maximale hartslag van 160. (Idealiter wordt het maximale inspanningsvermogen door een dokter vastgesteld via een inspanningsproef op een loopband of een testfiets.)

Als je gaat lopen of fietsen, doe je dat best aan 50 à 70 percent van je maximale inspanningsvermogen. Dit is ideaal om zoveel mogelijk vet te verbranden. Met een hartslagmeter kan je opvolgen of je hartslag nog op het gewenste niveau zit. Je doet een borstband om waarin twee elektrodes zitten. Het elektrisch spanningsverschil van elke hartslag wordt gecapteerd en draadloos doorgezonden naar een soort horloge dat je aan de pols draagt.

Toch geen zin om er apparatuur voor aan te schaffen? Gebruik dan de ’vertelmethode’. Om je ideale snelheid te bepalen bij het joggen, moet je ervoor zorgen dat je altijd kan blijven vertellen. Dan slaat je hart ongeveer 70% van je maximale hartslag.