Sport als alternatief voor slaapmedicatie

Erover praten op het forum Uitprinten Stuur naar een vriend

Mensen die minstens 150 minuten per week sporten, slapen veel beter en voelen zich fitter overdag. Dat blijkt uit Amerikaans onderzoek bij meer dan 2.600 mannen en vrouwen tussen 18 en 85 jaar.

150 minuten sport per week

Wie elke week minstens 2,5 uur matig tot intensief sport, slaapt duidelijk beter dan zij die nooit sporten. Het onderzoek vestigt nog maar eens de aandacht op het belang van regelmatige lichaamsbeweging voor de gezondheid.

Een gezonde slaap is een minder evident voordeel van bewegen. In een maatschappij waar heel wat mensen kampen met slaapproblemen, is het dus goed om weten dat sport een gezonde remedie is tegen slapeloosheid.

Ook overdag fitter

Door sport slaap je beter, en door goed te slapen voelt de fysiek actieve groep zich ook overdag duidelijk fitter.

De energie die je al sportend verbruikt, voel je dus nadien weer helemaal terug opborrelen!

Vlaams onderzoek bevestigt dit


 Ook Vlaams onderzoek van enkele jaren geleden kwam al tot vergelijkbare conclusies. In 2008 werden door het Centrum voor slaap- en waakonderzoek van het Universitair Ziekenhuis Antwerpen 36 start-to-runners opgevolgd. Hun gemiddelde slaaptijd steeg gedurende het 10-wekenprogramma van 7 tot 7,24 uur.

Niet alleen de slaaptijd is van belang, ook het inslapen zelf. Snel inslapen wordt beschouwd als een kenmerk van goede slapers. De gemiddelde inslaaptijd van de start-to-runners daalde van 17 tot 13 minuten. Ze lagen beduidend minder te piekeren bij het slapengaan.

Fysieke inspanning heeft dus een hoop positieve effecten. Hoe sport juist inwerkt op stress, piekeren en nachtrust is voer voor verder onderzoek.

We geven alvast enkele sportieve tips:
- aquagym
- flamenco dansen
- golf