Slapeloosheid neemt toe met ouder worden

Erover praten op het forum Uitprinten Stuur naar een vriend

Bij gezond ouder worden hoort zeker ook gezond slapen.

Slaap is belangrijk om je overdag weer fit genoeg te voelen om alles te kunnen doen wat je wilt. Naarmate we ouder worden verandert er wel wat aan onze slaap. Bijna de helft van de mensen die ouder zijn dan 65 hebben regelmatig problemen met slapen. Bovendien neemt het risico op een slaapstoornis toe.

Slaapstoornissen

De meest voorkomende slaapstoornis is slapeloosheid. De kwaliteit van je slaap kan afnemen doordat de diepe slaap minder wordt en de lichte slaap toeneemt. Mensen hebben de neiging om naarmate ze ouder worden, lichter of korter te slapen. Toch heb je dan ongeveer nog dezelfde hoeveelheid slaap nodig, ook al denken sommigen dat je minder slaap nodig hebt. Daarnaast komen slaapapneu en rusteloze benen vaak voor op hoger leeftijd.

De veranderingen in het lichaam van een vrouw voor en tijdens de menopauze kunnen de slaap erg verstoren. Sommige vrouwen hebben last van opvliegers, hartkloppingen en een opgejaagd gevoel. Een van de voornaamste oorzaken van slaapproblemen bij oudere mensen is de vermindering van zowel het groeihormoon als van het slaaphormoon melatonine. Beide hormonen zijn heel belangrijk voor een goede slaap.

Wat kan je aan slapeloosheid doen?

Onderdanks de grotere kans op slaapstoornissen kunnen ouderen slaappillen beter vermijden. Bij 65+ers is het beter om het gebruik van slaapmiddelen geheel te vermijden. Toch slaapmiddelen gebruiken? Dan dienen ze kortdurend gebruikt te worden.

Op onregelmatige tijden gaan slapen of opstaan, cafeïne of alcohol gebruiken kort voor het slapen gaan en overdag dutjes doen helpen je niet bij het krijgen van een goede nachtrust. Op de eerste plaats kan men dus daar wat aan veranderen.