Oververmoeidheid kan vreemde oorzaken hebben

Erover praten op het forum Uitprinten Stuur naar een vriend

Heb je een gebrek aan energie? En voldoende slaap lost niks op? De kans bestaat dat je oververmoeid bent...

Je rust wanneer je kan en je slaapt voldoende. En toch voel je je bij het ontwaken allesbehave uitgerust. Je bent niet alleen: heel wat mensen kampen met slaapstoornissen. En de redenen daarvoor zijn niet altijd even bekend...

Slechte bacteriën in je darmen

Bij twee derde van de wereldbevolking infecteert de bacterie Helicobacter pylori het maagslijmvlies en tast mogelijk de beschermende lagen van de maag aan. Met het gevolg dat er tijdens je slaap zuur ontsnapt dat je maag produceert om voedsel te verteren. Dat zuur belandt in de slokdarm, waar het keelpijn veroorzaakt die een diepe slaap verstoort. De vermoeidheid kan nog erger worden als er zich bovendien maagzweren vormen.

De oplossing? Vraag aan je arts om de bacterie op te sporen, en indien nodig te behandelen.

Slechte ademhaling

Een goede ademhaling zorgt ervoor dat heel je lichaam voldoende zuurstof krijgt. Tijdens je nachtrust kan je ademhaling hinder ondervinden van stof, slijm, ... dat zich ophoopt en zo de inname van zuurstof vermindert. De daling van zuurstof in je lichaam leidt tot een toestand van algemene vermoeidheid.

De oplossing? Spoel ‘s morgens en ‘s avonds je mond met mondwater of een zoutoplossing.

’s Ochtends koffie, niet ideaal

Voor velen kan een dag niet beginnen zonder een kopje koffie of thee. Denk eraan dat koffie een sterke opstoot van je stofwisseling veroorzaakt, die daarna weer stopt. Zo’n breuk is nefast voor de energie in je lichaam.

Bovendien heeft cafeïne een deshydraterend effect. Als je wakker wordt heb je je lichaam al enkele uren niet gehydrateerd. Dan koffie drinken doet de uitdroging toenemen en versterkt je vermoeidheid.

De oplossing? Drink als je wakker wordt een glas water voor je aan je koffie begint.

Te comfortabele kledij

Door te losse kleding ga je een slechte houding aannemen en kan je lichaam wat ‘doorzakken’. Er zijn zelfs studies die beweren dat aan de kleur van je kleding een rol speelt! Donkere kleding zou de afscheiding van melatonine stimuleren, met slaperigheid tot gevolg.

De oplossing? Kies voor goed passende kleding. Wat kleuren betreft stimuleren witte kledingstukken de productie van serotonine, het gelukshormoon. Rood is goed voor de bloedcirculatie en geel stimuleert de hersenen en het zelfvertrouwen.

Lees ook het artikel ‘Tips tegen vermoeidheid’