Orthomoleculair dieten?

Erover praten op het forum Uitprinten Stuur naar een vriend

De gemiddelde Belg gebruikt geen evenwichtige voeding. Zelfs als hij dat wel zou doen, dan nog krijgt hij lang niet de aanbevolen hoeveelheid van veel essentiële voedingsstoffen binnen. En daar wil de orthomoleculaire geneeskunde aan de hand van vitaminen-en mineralenpreparaten wat aan doen.

Nooit genoeg vitaminen

Door allerlei ingrepen in het dagelijks voedingspakket is de kans groot dat er tekorten gaan ontstaan in essentiële vitamines, mineralen en sporenelementen. Deze tekorten zullen onvermijdelijk leiden tot (ernstige) gezondheidsproblemen. Denk bijvoorbeeld aan:

- Onrijp geplukt fruit dat te lang bewaard wordt in koelcellen.
- Onnatuurlijke bereiding van de voeding (bakken, braden, frituren enz).
- De vervuiling in voeding en milieu zoals: lichaamsvreemde toevoegingen aan voedsel (E-nummers), kunstvoedingsproducten van de industrie (waarin schadelijke stoffen zoals transvetzuren), straling, uitlaatgassen van het verkeer die op de gewassen komen en zo in de voedingskringloop terecht komen, gifuitstoot van de industrie, enz.

Orthomoleculaire geneeskunde

Orthomoleculaire voeding streeft ernaar de lichaamscellen optimale hoeveelheden vitaminen en mineralen te geven. Deze optimale hoeveelheden liggen veel hoger dan de algemeen bepaalde hoeveelheden. De individuele behoefte kan verschillen door erfelijke factoren, milieu-invloeden, werksituaties, stress ...

Hoe ziet een algemeen orthomoleculair voedingsadvies eruit?

- Biologische voeding
- Geen of weinig gebruik van vlees en dierlijk vet.
- Weinig koffie en alcohol.
- Ruim gebruik van biologische groentesappen.
- Ruim gebruik van vers fruit (biologisch) en verse groenten (biologisch; 400 tot 800 gram per dag, waarvan een deel als rauwkost)om aan antioxidanten te komen.
- Geen gebruik van suiker en suikerhoudende voedingsmiddelen.
- Geen gebruik van zoetstoffen.
- Ruim gebruik van ongeraffineerde koudgeperste oliesoorten (lijnolie, pompoenolie, olijfolie, omega 3 drinkolie).
- Ruim gebruik van vette vissoorten.
- Ruim gebruik van volkoren producten (ongezoete muesli).
- Ruim gebruik van verse ongebrande noten en zaden.
- Gebruik van roomboter i.p.v. margarine.
- Beperken van koe-kaas en de hoeveelheid zuivel om de calciumverhouding niet te verstoren.
- Ruim gebruik van bladgroenten (i.v.m. magnesium).
- Extra vitamine C kan geadviseerd worden om de nitraten te ‘neutraliseren’.
- Aangezien ouderen vaak meerdere, doorgaans chronische, aandoeningen hebben, gebruiken ze meestal meer geneesmiddelen dan jongeren. Van de ouderen boven de 65 jaar gebruikt - vaak onnodig - 90% gemiddeld 3,8 geneesmiddel per dag.

Ook kan geadviseerd worden extra voedingsstoffen zoals antioxidanten (vitamine C, bètacaroteen, vitamine A, vitamine E, lycopeen, alfaliponzuur, selenium, zink e.d.), vitaminen B, mineralen, aminozuren en vetzuren in tablet, poeder, vloeistof of capsulevorm te nemen als blijkt dat hieraan een tekort is (n.a.v. een bloedonderzoek, slechte voedingsgewoonten, een onbalans van een biochemische proces dat klachten geeft). Er kan ook gekozen worden dit niet door middel van supplementen te doen, maar door middel van verrijkte voedingsrecepturen. Diverse natuurdiëtisten zijn hierin gespecialiseerd.