Orgaanvlees: 1 x per week tegen dementie

Erover praten op het forum Uitprinten Stuur naar een vriend

Foie gras, leverpastei, kalfszwezerik, hartjes en nieren; hoe gezond zijn ze eigenlijk?

In de winter neemt het aantal virale ziektes toe en vermindert onze weerstand. Daardoor zijn we vaak vatbaarder voor ziektes en stress. We kunnen onze weerstand versterken door gevarieerd en evenwichtig te eten, en indien nodig ons dieet aan te vullen met bepaalde voedingsstoffen. Orgaanvlees bijvoorbeeld, 1 x per week, kan al een verschil maken!

Hoge cholesterol

Orgaanvlees zijn o.m. lever, niertjes, zwezerik en hersenen. Orgaanvlees is doorgaans een zeer rijke bron van diverse voedingsstoffen, bevat weinig vet maar wel duidelijk meer cholesterol dan gewoon vlees. Orgaanvlees bevat soms tot drie keer meer dan in ander vlees, maar dit heeft weinig of geen effect op de cholesterol in je bloedwaarden in tegenstelling tot vetrijke voeding - orgaanvlees is vetarm en dat is doorslaggevend. Toch is orgaanvlees dan ook geen gerecht voor elke dag, en senioren met een hoge cholesterol zouden maximum 2 x per week vette vis of orgaanvlees mogen eten.

Versterkte afweer door orgaanvlees

Orgaanvlees kan een geweldige aanvulling op uw voeding zijn. Orgaanvlees zit vol met voedingsstoffen, zoals vitamine B2, B12 en foliumzuur en ze zijn ook een uitstekende bron van ijzer en eiwitten. Orgaanvlees bevat bovendien ijzer en zeer veel vitamine A. Orgaanvlees behoren tot ‘s werelds beste bronnen van choline, dat is een essentiële voedingsstof voor de hersenen, spieren en gezondheid van de lever dat veel mensen niet genoeg van krijgen.

Door de grote hoeveelheid vitamine A in lever is het verstandig per keer niet teveel lever te eten en dat ook maar af en toe, zeg een keer per 1-2 weken.

Waarom orgaanvlees eten?

Een opsomming;

- De voedingsstoffen in orgaanvlees kunnen beschermen tegen borst-, blaas-, long-, prostaat- en huidkanker, volgens een meta-analyse van 2016 die is gepubliceerd in Wetenschappelijke rapporten.
- De selenium die je rijkelijk in orgaanvlees vindt, helpt bij de productie van schildklierhormonen, beschermt tegen oxidatieve stress en ondersteunt in de menopauze.

- Als jij je moe en versleten voelt, kan ijzertekort de oorzaak zijn. Dit mineraal ondersteunt de cellulaire gezondheid, verhoogt de immuunfunctie en helpt zuurstof aan jouw spieren te leveren. Een ijzerarm dieet kan onder andere leiden tot bloedarmoede, wat onder andere symptomen van zwakte en vermoeidheid, broze nagels, hoofdpijn, aritmie, slechte mentale focus, pijn op de borst en een onregelmatige hartslag veroorzaakt. Ijzer is rijkelijk aanwezig in orgaanvlees.

- Vitamine A helpt je weerstand te verbeteren.

- Orgaanvlees bevat veel vitamine B. Dementie en Alzheimer hebben een directe link met te weinig vitamine B in het lichaam. Alleen daarom is het al belangrijk 1 x per week orgaanvlees te eten.