Opvliegers vermijden

Erover praten op het forum Uitprinten Stuur naar een vriend

Opvliegers (vapeurs in de volksmond) zijn plots opkomende golven van warmtesensaties in het bovenste gedeelte van het lichaam, die 30 seconden tot een paar minuten kunnen duren. Een verminderde oestrogeenafscheiding tijdens de menopauze is de oorzaak van deze opvliegers. Bijna 8 op 10 vrouwen in menopauze hebben er last van.

Waardoor ontstaan opvliegers?

In de overgangsperiode daalt de productie van het geslachtshormoon oestrogeen. Door schommelingen in de hormoonspiegel is de hypofyse, het gebied in de hersenen dat onder andere de lichaamstemperatuur regelt, van slag. Je lichaam denkt op onverwachte momenten dat je oververhit bent en zet meteen het afkoelmechanisme in werking. Zodra het lichaam ontdekt dat afkoelen niet nodig is, komt er een einde aan de opvlieger. Ongeveer driekwart van de vrouwen krijgt hierdoor opvliegers tijdens de menopauze.

Anti-opvliegers tip: Pas je kleding aan

- Draag bij opvliegers luchtige kleding, bij voorkeur van natuurlijke stoffen.
- Draag kleding in laagjes, zodat je wat kunt uitdoen als je een opvlieger krijgt.
- Leg schone kleding naast het bed, zodat je bij nachtelijk zweten snel kunt wisselen.
- Stop opvliegers met een natte koude doek tegen de binnenkant van de ellenbogen, polsen of achterkant van de nek. Het drinken van een glas ijskoud water kan ook helpen.

Anti-opvliegers tip: Homeopathie

Sommige vrouwen zoeken en vinden heil in de homeopathie. Dit zijn de homeopathische producten die vaak gebruikt worden om opvliegers te voorkomen:

- Sanguinaria Canadensis voor erge opvliegers
- Pilocarpus Jaborandi voor opvliegers met zweetaanvallen
- Lithium Tigrinum voor opvliegers gevolgd door koude rillingen
- Lycopus Virginicus en Spigelia Anthelmia voor opvliegers met hartkloppingen.
- Aconitum napellus voor opvliegers die vooral ’s nachts voorkomen en gepaard gaan met angst en onrust
- Lachesis mutus in geval van opvliegers bij het ontwaken die gepaard gaan met transpiratie

Anti-opvliegers tip: Pas je voeding aan

Tijdens de overgang wordt je stofwisseling langzamer. Eet dus ook wat minder om je gewicht op peil te houden, ongeveer twee derde van wat je gewend bent. Eet gezond en gevarieerd. En zet wat vaker voedingsmiddelen op het menu die je lichaam door de overgang en de opvliegers heen helpen, zoals:

Producten die rijk zijn aan fyto-oestrogenen:
- ananas
- appel
- bloemkool
- broccoli
- wortelen
- aardappelen
- spruitjes
- volkorenproducten
- sojaproducten, ook deze zijn rijk aan fyto-oestrogenen. Soja vindt u in producten als: tofu (sojakaas), tempeh (gefermenteerde soja), sojamelk

Vermijd te warme voeding, te sterke kruiden, koffie, thee en alcohol. Vervang deze dranken door fris water.

Lifestyle

Naast voedsel kan ook je levensstijl de hoeveelheid en intensiteit van opvliegers beïnvloeden. Vrouwen die roken blijken eerder, meer en langer last te hebben van opvliegers. Uit enkele wetenschappelijke onderzoeken is naar voren gekomen dat vrouwen die regelmatig bewegen minder last hebben van opvliegers. Dit zou kunnen komen doordat sporten stress vermindert. En stress is een grote uitlokker van opvliegers.

Make love

Verschillende studies hebben aangetoond dat seksuele activiteit het oestrogeengehalte reguleert. Vrouwen in de menopauze die seksueel actief zijn zouden daarom minder last hebben van opvliegers. Reden te meer om de liefde te bedrijven.