Omgaan met de stress van elke dag

Erover praten op het forum Uitprinten Stuur naar een vriend

Geen enkele situatie is stresserend op zich... Het is de manier waarop je op een situatie reageert die ze al dan niet stresserend maakt. Ieder van ons reageert immers anders op situaties die "stresserend" worden genoemd. Als je die eenvoudige gedachte in het achterhoofd houdt, zal je de stress-momenten al beter doorkomen.

Maar wat moet je doen tegen angst? Kan je je voorbereiden op de moeilijke momenten? Hier zijn enkele tips.

Wees jezelf, en druk je uit

Iedereen weet dat het veel gezonder en kalmerender is om jezelf te zijn. Bedenk eens hoeveel energie het kost om te doen alsof je iemand bent die je niet bent. Vermoeiend, toch?

Trouwens, waarom zou je je verbergen achter een masker? Waarom iemand anders proberen te zijn? Al te dikwijls is het antwoord op die vraag: om aan de verwachtingen te voldoen, om te behagen...

Denk eraan dat mensen van je moeten houden om wie je bent, met je kwaliteiten, maar ook met je tekortkomingen. Trouwens, ongeacht je inspanningen, je kan nooit geapprecieerd worden door iedereen. Dat is eenvoudigweg onmogelijk.

"Jezelf zijn" betekent ook "je uitdrukken", je gevoelens uiten. Leer zeggen wat je denkt en wat je voelt. Of het nu positief of negatief is. Je zal je ogenblikkelijk opgelucht voelen.

Je lichaam ontspannen

Voel je de stress opkomen? Wordt je keel droog, spannen je spieren zich op, worden je handen klam?

Je kan de stress die zich op zo’n moment in je lichaam opbouwt, afschudden: adem diep in, hou je adem in en span je armen op (van je handen tot je schouders). Hou dat gedurende enkele seconden vol. En dan adem je krachtig uit en ontspan je je lichaam volledig. Herhaal dat 3 keer.

Om je gezicht te ontspannen (zoals vooraleer je moet spreken), trek enkele grimassen en lach eens breed.

Tenslotte, als bepaalde zones van je lichaam (bijvoorbeeld je nek) erg gespannen blijven, masseer je die plaats krachtig gedurende enkele seconden.

Autosuggestie

Hoewel deze methode misschien een beetje simplistisch lijkt, kan ze toch indrukwekkende resultaten opleveren.

Je begint met de situatie te bagatelliseren. Als je bijvoorbeeld een examen moet afleggen, vertel je jezelf dat het maar om een discussie gaat. Met andere woorden: je benoemt hetzelfde anders. Niets meer, maar ook niets minder.

Herhaal enkele keren zinnen zoals "Het zal wel lukken.", "Er is geen reden waarom dit slecht zou aflopen." en "Ik ben goed voorbereid." Dit zal helpen om je te kalmeren. Probeer ook om bij de zinnen beelden op te roepen: jij en de examinator zitten in het lokaal, en jullie discussiëren rustig.

Ook als je weet dat je van nature onzeker bent, maar soortgelijke situaties steeds tot een goed einde brengt, kan je heel wat vertrouwen scheppen uit je vorige successen. Herinner jezelf hieraan!

Neem tijd voor jezelf

Het is belangrijk om voldoende tijd voor jezelf te voorzien. Profiteer van deze vrije momenten om iets te doen wat je echt graag doet: muziek beluisteren, een sudoku oplossen, een boek lezen, sporten, zingen, dansen... of gewoonweg een beetje dagdromen...

Aarzel niet om in het weekend eens volledig te breken met de sleur van elke dag en trek er eens op uit naar het platteland, naar zee, naar een onbekende stad... Tips voor trips genoeg op Fiftytoo!

Ken jezelf

Welke situaties bezorgen je stress? Zijn het onvoorziene omstandigheden? Teveel werk? Een groot publiek toespreken? Nieuwe mensen ontmoeten? Om je stress te kunnen beheersen, is het van het allergrootste belang om jezelf eerst te kennen.

Leer vervolgens om de situaties die je angst inboezemen te voorzien, en probeer ze - zoveel als mogelijk - voor te bereiden. Je zal ze geruster tegemoet gaan.

Leer ook om de alarmsignalen te herkennen. Als je weet dat de stress eraan komt, kan je nog actie ondernemen (autosuggestie, massage, ontspannen) alvorens verlamd te zijn door angst.

Stress omzetten in positieve energie

In een toestand van stress, draaien je lichaam en je geest op volle toeren. Waarom niet profiteren van al deze energie?

Zet deze extra energie om in motivatie: een beproeving wordt een uitdaging. Om dat te doen, moet je jezelf verbaal aanmoedigen. Dit doe je het best rechtopstaand. Hoe dynamischer je houding, hoe beter de oefening zal werken. En je zal zien: het wordt een automatisme.