Maak komaf met pijnlijke voeten

Erover praten op het forum Uitprinten Stuur naar een vriend

Wie heeft nooit pijnlijke voeten na een lange dag? Of je nu veel rechtstaat, veel zit of veel sport, je komt ook wel eens thuis met pijnlijke voeten… Daarom geeft Fiftytoo je enkele nuttige tips om pijnlijke voeten te voorkomen en te verwennen.

Een goed paar schoenen

Om pijnlijke voeten te vermijden, is het eerst en vooral belangrijk om een goed paar schoenen te kiezen. De eerste stap gaat dus in de richting van een goede schoenenwinkel…

Welke schoenen kiezen? Als je gevoelige voeten hebt, moet je schoenen zoals ballerina’s, teenslippers en dergelijke vermijden. Dit soort schoenen geeft niet voldoende steun zodat spieren en gewrichten extra hard moeten werken. Het zal je niet verwonderen dat hoge hakken ook niet aangeraden zijn voor dagelijks gebruik omdat daarmee het lichaamsgewicht naar voren wordt verschoven.

De juiste maat

De juiste maat schoenen kiezen is niet makkelijk, let daarom op het volgende: `
- Er moet 1 cm plaats blijven tussen de langste teen en punt van de schoen
- Voor sportschoenen moet je een maatje meer nemen dan voor je gewone schoenen
- In de loop van de dag zwellen de voeten. Hou daar rekening mee als je ’s morgens schoenen gaat passen. Idealiter koop je je schoenen op het einde van de dag.
- Vaak weet je op voorhand of je schoenen eerder gaat dragen met nylonkousen of dikkere kousen, hou daar ook rekening mee wanneer je je schoenen kiest.

Laat je voeten af en toe vrij!

Voor het welzijn van de voeten, is het raadzaam om zo vaak mogelijk op blote voeten te lopen. Dit heeft talrijke voordelen: het is goed voor de bloedsomloop, het is ontspannend voor de voeten en het kan misvorming van de voeten tegengaan.

Op het werk is het uiteraard niet makkelijk om je schoenen uit te doen maar gewoon een ander paar schoenen aandoen, kan je voeten ook al opluchten. Zo zal het lichaamsgewicht over de verschillende delen van de voet verdeeld worden.

Verwen je voeten

Om je voeten in de watten te leggen, gaat er niks boven een ontspannend voetbad! Dit kan vermoeide voeten verlichten, de bloedsomloop stimuleren en bovendien is het een aangenaam ontspanningsmoment voor het hele lichaam. In de handel vind je heel wat producten die je kan gebruiken voor een perfect voetbadje.

Na het voetbadje, is het ook belangrijk om je voeten goed te hydrateren met een aangepast crème… en als je een kandidaat vindt om je na het voetbad een massage te geven, geniet er dan van en laat je maar lekker verwennen…

Aanhoudende pijn?

Als de pijn verschillende dagen, weken of maanden duurt, let dan op! Heb je pijn na een inspanning? Dan kan het een spier zijn die de pijn veroorzaakt. Als de pijn echter snel vermindert na de inspanning, zou het om artritis kunnen gaan.

Als de pijn niet te wijten is aan een bepaalde inspanning en maar aan 1 voet voorkomt, dan zou het om een flebitis kunnen gaan.

Raadpleeg dus altijd je arts in geval van aanhoudende pijn.