Maak komaf met je zware benen!

Erover praten op het forum Uitprinten Stuur naar een vriend

Heb je last van zware benen? Daar kan je zeker iets aan doen! We geven je hier een reeks nuttige tips om dit veel voorkomend probleem aan te pakken, zeker bij vrouwen in de menopauze.

Keep it cool !

Eerste tip: vermijd warmte. Om zware benen te vermijden, kan je koud water laten stromen over je benen, idealiter 1 à 2 keer per dag. Met de benen in de lucht!

Om de bloedsomloop te bevorderen, is het goed om je benen zo vaak mogelijk hoger te leggen!

Hoe? Voor je gaat slapen, is het een goed idee om een fietsbeweging te maken met je benen in de lucht. Om te slapen, is het goed om een kussen of een paar boeken onder de matras te leggen en zo je voeten hoger te leggen.

Massage

Neem de gewoonte om je benen van beneden naar boven te masseren. Je zal zien dat je bloedsomloop echt zal verbeteren.

Kleding en schoenen

Wanneer je kousen of panty’s koopt, zie je op de verpakking vaak dat ze bloedsomloop bevorderen. Vele panty’s zijn dus zo ontworpen dat ze de bloedsomloop verbeteren en zware benen tegengaan.

De echte “steunkousen” blijven echter het meest efficiënt. Je kan deze op maat laten maken.

Vermijd hoge hakken. Als je op hoge hakken loopt, krijg je sneller last van zware benen. Als je dan toch je hoge hakken absoluut nodig hebt, neem dan een reservepaar schoenen mee in je handtas.

Sport

Regelmatige lichaamsbeweging is een essentiële factor in de strijd tegen zware benen.

- Zwemmen : fris water heeft sowieso al een gunstig effect en bewegen in het water is des te efficiënter. Fietsen : fietsen kan echt wonderen doen tegen zware benen (op een weg in goede staat). Rustig fietsen maar gedurende een lange periode is de beste oplossing.
- Wandelen : wandel op je gemak maar probeer het een uur vol te houden voor een optimaal resultaat.

Ben je allergisch aan sport? Probeer dan gewoon in het dagelijkse leven wat meer te bewegen: laat de wagen eens staan voor korte afstanden, neem de trap,…

Voeding

Het is eerst en vooral belangrijk om veel en regelmatig te drinken (minstens 1,5 liter water per dag). Kies daarnaast voor voeding die rijk is aan vitamine B3, C en E.

Je vindt vitamine E in granen, noten, amandelen, groene groenten, mosselen,… Vitamine B3 is in grote hoeveelheden aanwezig in vlees en bepaalde vis zoals zalm. Vitamine C krijg je binnen dankzij kiwi’s, paprika’s, sinaasappels,…

Lees ook ons artikel over vitaminen.