Maak een einde aan je verteringsproblemen!

Erover praten op het forum Uitprinten Stuur naar een vriend

Heb je last van een opgeblazen gevoel, maagzuur, misselijkheid, oprispingen…. Kortom, heb je verteringsproblemen? Deze problemen zijn meestal niet ernstig maar kunnen wel vervelend zijn en dankzij eenvoudige aanpassingen vermeden worden.

Hoe kan je dus een einde maken aan deze ongemakken en je vertering weer zonder problemen laten verlopen?

Dat gaan we hier even op een rijtje zetten!

De oorzaken van een slechte vertering

Talrijke verteringsproblemen zijn psychosomatisch: het lichaam wil (via de vertering) aantonen dat er ergens een kink in de kabel zit; dat kan ook bv. angst of stress zijn.

Probeer even na te denken over de mogelijke oorzaak. Geen vuiltje aan de lucht ? Het leven is mooi? In dat geval worden de problemen hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt door je voeding. Met de leeftijd worden de verteringssappen (die de voeding afbreken) immers steeds minder efficiënt en de darmen worden luier.

Voor een goede vertering: goed kauwen!

NEEM DE TIJD!

Heb je in 5 minuten gedaan met eten? Kijk dan eens even naar een andere persoon aan tafel die er meer tijd over doet om te eten, snijd je eten in kleine stukjes, geniet van het moment,… Smul op je gemak en het zal je vertering zeker ten goede komen!

Er wordt ook aangeraden de maaltijden goed te spreiden. Idealiter eet je 4 à 5 kleine maaltijden per dag op regelmatige tijdstippen. Zo kan je bijvoorbeeld je dessert 1 of 2 uur na je maaltijd opeten.

Voor een goede vertering : Wat vermijden?

Voor een goede vertering, kan je de volgende voedingsmiddelen best vermijden of helemaal van het menu schrappen:
- Te vette voeding: van vet eten krijg je al snel een opgeblazen en zwaar gevoel;
- Koffie: cafeïne verhoogt de zuurgraad van het maagsap;
- Alcohol;
- Azijn;
- Sterke kruiden, peper, gember;
- Lightproducten die veel suikervervangers bevatten. Indien je veel van deze producten gebruikt, kan je last krijgen van winderigheid en kunnen deze producten een laxerend effect hebben.

Sommige mensen hebben ook last om vers brood, croissants, chocoladebroodjes en dergelijke te verteren. Dat heeft te maken met de gisting. Als je daar ook last van hebt, kan je deze producten tijdelijk vervangen door beschuiten, geroosterd brood enz. en je zal snel het resultaat voelen!

Voor een goede vertering: Wat wel eten?

Als je last hebt van je vertering, zijn dit de voedingsmiddelen die je dagelijks op het menu zou moeten zetten:
- Gekookte groenten, die zijn gemakkelijk verteerbaar;
- Zetmeelhoudende producten (pasta, rijst, aardappelen) ;
- Water; Opgelet! Te veel water kan ook weer het omgekeerde effect hebben;
- Kruidenthee

Laatste tips voor een goede vertering

Met goede eet- en levensgewoontes kan je je vertering al aanzienlijk verbeteren.

Eet evenwichtig, zorg voor wat lichaamsbeweging en ontspan! Als je verteringsproblemen toch blijven duren of erger worden, raadpleeg dan je arts.