Luister naar uw lichaam, het probeert u iets te vertellen!

Erover praten op het forum Uitprinten Stuur naar een vriend

Net zoals een plotse bleekheid soms wijst op een gebrek aan ijzer, kan een grijze teint wijzen op een teveel aan dit mineraal! Heel wat onevenwichten kunnen echter gecompenseerd worden indien men rekening houdt met de signalen die het lichaam uitzendt.

Symptomen kunnen uiteenlopende vormen aannemen en mogen zeker niet licht worden opgevat. Wie goed naar zijn eigen lichaam leert luisteren, kan soms anticiperen op problemen ... Bent u regelmatig verward, hebt u geheugenverlies en/of coördinatieproblemen, dan kan het bijvoorbeeld – vóór u een specialist raadpleegt voor cognitieve achteruitgang of zelfs Alzheimer - zeker aangewezen zijn om eerst na te gaan of u niet gewoon een tekort hebt aan vitamine B1! Luister dus naar uw lichaam!

Vitamine B2

Hebt u last van brandende en prikkende ogen, zijn uw ogen soms vermoeid of gevoelig voor licht? Indien deze symptomen gepaard gaan met een ontstoken tong, haaruitval of zelfs huidproblemen in het gelaat, denk dan aan een tekort aan vitamine B2 en zet wat meer volle granen, paddenstoelen, lever, walnoten en peulvruchten op het menu.

Vitamine C

Lijdt u aan gewrichtspijnen in combinatie met andere symptomen zoals neusbloedingen of bloedend tandvlees? Hebt u gemakkelijk kneuzingen, een slechte vertering of voelt u zich depressief? Doe een kuur met asperges, ananas, aardbeien, kiwi, luzerne en versgeperst citroensap, want mogelijk hebt u gewoon een tekort aan vitamine C.

Vitamine B12

Hebt u regelmatig last van hoofdpijn en stramme spieren, of moeite bij het spreken en wandelen? Of ondervindt u hinder door verminderde reflexen of een abnormale vermoeidheid? Mogelijk hebt u een tekort aan vitamine B12. Door een te kleine afscheiding van maagzuur wordt bij ouderen de opname van B12 regelmatig bemoeilijkt, temeer omdat ze vaak ook vegetariër zijn. Een tijdelijk hoger gebruik van vlees, vis, orgaanvlees en eieren kan u mogelijk helpen om deze problemen op een natuurlijke manier aan te pakken.

Vitamine D

Hebt u regelmatig af te rekenen met een brandend gevoel in de keel en de mond, slapeloosheid, slechte reflexen, spierzwakte en spasmen? Mogelijk hebt u een gebrek aan vitamine D. U vindt deze in lever en visolie uit vislever.

Overweegt u een voedingssupplement, laat dan eerst uw bloed testen, want een te grote hoeveelheid vitamine D is bijzonder schadelijk. Dit uit zich in hoofdpijn, constante dorst, duizeligheid, misselijkheid en overgeven, of - en dat maakt de diagnose nog moeilijker - bepaalde symptomen die identiek zijn aan deze bij een tekort aan vitamine D!

Vitamine B5

Hebt u geregeld “brandende voeten”, spierspasmen of een opgeblazen gevoel in de buik? Merkt u een abnormale haaruitval op, of hardnekkig eczeem? Mogelijk hebt u een tekort aan vitamine B5. Verhoog uw gebruik van eierdooiers, peulvruchten, hazelnoten en volle granen en zie hoe uw lichaam reageert.

Calcium

U voelt soms hartkloppingen of hebt het gevoel dat uw spieren stram zijn? U bent vatbaar voor tandcariës en gewrichtspijnen? U bent erg onrustig, zelfs hyperactief en prikkelbaar? U hebt last van slapeloosheid of hallucinaties? Uw nagels breken gemakkelijk af en u hebt regelmatig last van eczeem? Mogelijk ligt een tekort aan calcium aan de basis van deze problemen. Eet regelmatig een handje amandelen! Daarnaast zijn ook gedroogde vijgen, broccoli en sardines erg rijk aan calcium.

Magnesium

Koude handen en voeten lijken u onschuldig? Hoewel dat vaak zo is, kan het soms ook wijzen op een tekort aan magnesium. Andere symptomen kunnen dit vermoeden bevestigen: verteringsproblemen, misselijkheid, overgeven, jeuk, spierkrampen en -pijn, verwardheid of draaierigheid en een algemene psychische en lichamelijke zwakte. Goede bronnen van magnesium zijn banaan, avocado, volle granen, vijgen, donkergroene groenten...

Meer weten

- Voeding en gezondheid, John Van Camp, Stefaan De Henauw, Bruno De Meulenaer, Lannoo Campus
- De Moerman Therapie, J. Landman-Kasper, Uitgeverij ANKH-Hermes B.V.