Last van haaruitval?

Erover praten op het forum Uitprinten Stuur naar een vriend

Volgens studies kampt één op de drie vrouwen met abnormale haaruitval, na de menopauze stijgt dit cijfer zelfs tot één op de twee.

Als je als vrouw je haar begint te verliezen, slaat de paniek toe, je haar maakt deel uit van je vrouwelijkheid. Veel vrouwen kampen met stressgerelateerde haaruitval, maar ook in de menopauze is haaruitval een vaak voorkomend probleem.

Haaruitval in de menopauze

Een algemene oorzaak van haarverlies is een trage schildklierfunctie, iets wat gewoonlijk voorvalt bij vrouwen in de menopauze. De veranderingen in hormoonniveaus van vrouwen tijdens de menopauze kunnen echter ook wat haarverlies veroorzaken, net als de emotionele en fysieke stress die veel vrouwen ondervinden bij het ouder worden. Bovendien daalt het groeitempo van het haar naarmate we verouderen en dit betekent dat haartjes trager vervangen worden wanneer ze afgescheiden worden.

Merk je dat je haaruitval langer dan drie maanden aanhoudt, dan is een bezoek aan de huisarts of dermatoloog een must. De dokter zal eerst allerlei factoren proberen te elimineren die haaruitval kunnen triggeren. Bijvoorbeeld:

- Lijd je aan stress?
- Neem je medicatie die de haargroei beïnvloedt? Cholesterolverlagers, middelen tegen hoge bloeddruk, pijnstillers, hormonale preparaten, ze kunnen allemaal een rol spelen.
- Heb je tekorten in je bloed? Een simpele bloedafname vertelt je arts of een tekort aan ijzer, zink of vitamine B12 aan de basis van je probleem ligt.
- Functioneert je schildklier goed? Een schildklierprobleem leidt al snel tot een hormonaal probleem, dat dan weer haargroeistoornissen kan veroorzaken.

Hoe los je haaruitval door het ouder worden op?

Bovenstaande problemen oplossen kan soms al voldoende zijn om haaruitval te stoppen.

Een gezonde en gevarieerde voeding kan het broos worden van het haar – iets wat normaal is bij het ouder worden – vertragen. Haar bestaat uit keratine, wat op zijn beurt weer uit het eiwit cysteïne bestaat. Cysteïne is een eiwit dat zwavel nodig heeft en daarom kun je het beste kiezen voor voedingsmiddelen die rijk zijn aan zwavel zoals broccoli, kool, paksoi en asperges. Ook bladgroenten als sla en andijvie geven een positieve impuls aan de haargroei. Eet verder voldoende fruit, noten en eiwitten uit bijvoorbeeld kip en vis.

Verschillende vitamines hebben een bewezen positief effect op de haargroei. Denk aan Vitamine B6, B8 (biotine) en B12, maar ook de vitamines A en C staan bekend als haarverbeteraars.

Tijdens de overgang worden er vaak hormoonpreparaten voorgeschreven. Deze kunnen ook invloed op de haargroei hebben. Bespreek dit met je huisarts.