Kort douchen is beter

Erover praten op het forum Uitprinten Stuur naar een vriend

Hoe korter je doucht, hoe beter - voor jezelf en voor het milieu!

Douchen. De meeste onder ons doen het elke dag. En toch weten heel wat mensen niet wat gezond of ongezond kan zijn bij het douchen. Warm of koud douchen? Lang of kort?

- De ideale temperatuur voor een douche is ongeveer 37 of 38 graden. Een hete douche stimuleert de doorbloeding. Het effect daarvan is onder meer dat afbraakstoffen sneller uit je lichaam verdwijnen. Daardoor heb je bijvoorbeeld minder snel last van spierpijn of stijfheid. Maar door de warmte droogt de huid ook uit. Bovendien kost het je lichaam veel energie om de lichaamstemperatuur in toom te houden. Hierdoor kan je moe en sloom worden. Wissel de hete douche daarom af met een koude, bij voorkeur drie minuten heet om één minuut koud (wisseldouche). Zo geniet je van de voordelen van een betere doorbloeding, zonder dat de huid eronder lijdt.

- Douchen helpt om de huid egaal te houden en het voorkomt dat er olieophopingen ontstaan, dat weer kan leiden tot een onrustige huid. Teveel douchen onttrekt de oliën uit je huid waardoor het er droog uit kan zien en schilferig aan kan voelen. Er wordt aangeraden om maximaal 10 minuten te douchen. Voor de meeste mensen is elke dag douchen geen probleem, maar als je een droge en gevoelige huid hebt kun je het beste om de dag douchen. Vooral als je regelmatig sport is het zeer belangrijk om onmiddellijk na het sporten te douchen.