Kies voor plantaardige olie!

Erover praten op het forum Uitprinten Stuur naar een vriend

Plantaardige oliën hebben heel wat voordelen en daarom zouden ze een bevoorrechte plaats moeten innemen in de bereiding van onze gerechten. Behalve voor hun lekkere smaak, zouden we ze ook moeten selecteren voor hun gehalte aan vitamine E bijvoorbeeld die omega3 beschermt tegen oxidatie. Idealiter moeten we dus verschillende oliën combineren in 1 gerecht. Zo is de combinatie van notenolie, rijk aan omega3 met arganolie, rijk aan vitamine E bijvoorbeeld erg geslaagd. En de smaak zal ook raak zijn!

Tarwekiemolie

Tarwekiemolie is een goudgele, koudgeperste, naar graan ruikende olie, gemaakt van de kiemen van de tarwekorrels. Het is het voedingsmiddel dat het rijkste is aan vit. E op aarde. Naast de antioxidant vit. E bevat het ook betacaroteen (voorstadium van vit. A), een hoog gehalte aan onverzadigde vetzuren en hoogwaardige lecithine. de m n tekort heeft aan vitamine E.

Deze olie wordt aanbevolen in geval van vermoeidheid omdat het zorgt voor bescherming van het hart- en zenuwstelsel. Het wordt gebruikt om de smaak te verbeteren maar mag niet verhit worden want als het verdampt, wordt het giftig. Je kan deze olie daarom bijvoorbeeld toevoegen aan je muesli of aan je ontbijt.

Olijfolie

Olijfolie is wel aanbevolen om te koken omdat het pas slecht wordt bij een verhitting tussen 190 en 210° C. Voorzichtigheidshalve wordt daarom vaak aangeraden om verhitting boven de 150° te vermijden. Deze olie is bovendien licht verteerbaar en kan in alle omstandigheden met je groenten en salades gecombineerd worden.

Olijfolie is rijk aan gezonde enkelvoudig onverzadigde vetzuren. Deze vetzuren hebben de neiging om kwalijke vetten in het menselijk lichaam te vervangen. Daarnaast bevinden zich in olijfolie een aantal belangrijke voedingsstoffen, waaronder antioxidanten die lichaamscellen beschermen tegen veroudering. Olijfolie zou ook een positieve invloed hebben in geval van constipatie, uitslag, psoriasis, diabetes en het zou osteoporose helpen voorkomen.

Lijnolie

Lijnzaadolie, kortweg ook lijnolie geheten, wordt gewonnen uit de zaadjes van de vlasplant Deze plant levert vezels waarvan al eeuwenlang linnen wordt gemaakt. Ook als geneeskrachtig kruid heeft de vlasplant een lange geschiedenis, vooral bij de bestrijding van ontstekingen en verstopping.

De uit vlaszaad gewonnen olie is rijk aan alfa-linoleenzuur, een essentieel omega-3 vetzuur, dat onmisbaar is voor de gezondheid. Essentiële vetzuren worden in het hele lichaam gebruikt ter bescherming van de celmembranen en ze spelen vooral een belangrijke rol bij de groei en ontwikkeling van het centrale zenuwstelsel (de hersenen en het ruggenmerg).

Ze worden ook als bron van energie gebruikt en maken deel uit van de verbindingen die de bloeddruk, de bloedstolling, de immuunreacties en de vetafbraak reguleren. Lijnzaadolie zou gunstig werken bij een aantal ziekten, waaronder

- hartaandoeningen: het gebruik van lijnzaadolie wordt aanbevolen ter voorkoming van hartaandoeningen en kan daarbij als (minder sterk ruikende) vervanging van visolie dienen.

- auto-immuunziekten: bij artritis, jicht of multiple sclerose kan lijnzaadolie misschien voorkomen dat het afweersysteem gezond weefsel aanvalt

- huidaandoeningen: de essentiële vetzuren in lijnzaadolie hebben wellicht een heilzaam effect op de huid. Lijnzaadolie wordt soms gebruikt om de symptomen van acne, eczeem, psoriasis en rosacea te verlichten.

Sesamolie

Sesamolie is ideaal voor massages maar is ook erg gegeerd in de keuken meer bepaald voor salades. Van sesamolie wordt gezegd dat het depressie en ontstekingen kan tegengaan. Deze olie is efficiënt in het beschermen van zenuwcellen, hersencellen en het hart- en vaatstelsel.

Notenolie

Walnootolie, ook wel Notenolie genoemd, wordt geperst uit de zaden (Walnoten) en bevat naast een hoog gehalte aan Omega-3 vetzuur ook veel vitaminen en mineralen. Net als zijn vruchten is de eruit gewonnen olie voedend en goed voor mensen die veel met hun hoofd werken en een zittend beroep hebben. De olie reinigt de lymfe en is zenuwversterkend. Walnootolie bevat de vitaminen A, B1, B2, B3, B5, B6 en C en de mineralen calcium, zwavel, fosfor, chloor, koper, ijzer, magnesium, natrium en zink.

Arganolie

Arganolie is afkomstig van bomen die men alleen in Marokko aantreft. In artisanale bereidingen heeft deze olie eeuwenoude culinaire verdiensten, maar kenners gebruiken de olie ook voor esthetische doeleinden: om rimpels te bestrijden, voor massages, nagels, haar, enz.

De olie is rijk aan onverzadigde vetzuren (omega-6) die in de juiste dosis goed zijn voor de gezondheid en een positieve invloed hebben op het cholesterolgehalte.

Opgelet: deze olie mag niet gemengd worden met azijn, niet verwarmd worden en niet in de koelkast bewaard worden.

De voordelen van arganolie:
- het is rijk aan vitamine E waardoor het antioxiderende eigenschappen heeft die essentieel zijn in de strijd tegen huidveroudering;
- ze heeft een interessant gehalte aan niet-verzeepbare bestanddelen wat de olie herstructurerende eigenschappen verschaft.

Arganolie is uniek omdat het zowel een herstructurerende als een antioxiderende werking heeft.