Jong blijven dankzij een gezonde voeding

Erover praten op het forum Uitprinten Stuur naar een vriend

Iedereen die interesse heeft voor gezondheid weet het: een evenwichtige levenswijze draagt bij tot het algemeen welzijn. Een herstellende slaap, een goed stressbeheer, regelmatige lichaamsbeweging, een evenwichtig sociaal leven, kortom een gezonde geest in een gezond lichaam.

Voeding krijgt steeds meer belang in de strijd tegen ziektes en neemt ook een steeds grotere plaats in het medisch en wetenschappelijk debat. Maar wat betekent “gezond eten”? Het is inderdaad sneller gezegd dan gedaan. We zetten hier alvast een paar principes op een rij die je niet mag verwaarlozen als je gezond wilt eten.

Gezonde voeding: de juiste producten

Eiwitten, koolhydraten en vetstoffen zorgen voor de energetische, functionele en opbouwende elementen van ons lichaam. Om goed door het lichaam opgenomen te worden, hebben zij andere voedingsmiddelen nodig: enzymen, vitamines, mineralen, vetzuren, …

Al deze stoffen moeten we binnenkrijgen via onze voeding. Enkel fruit, groenten, oliehoudende producten, vlees en vis van uitstekende kwaliteit kunnen, door hun evenwichtige samenstelling, bijdragen tot de goede werking van ons metabolisme.

Een gezond voedingsmiddel wordt idealiter verbruikt zoals de natuur het voorzien heeft en in perfecte staat:
- rauw of gekiemd
- vers geplukt en in het seizoen verbruikt
- volkoren (niet geraffineerd)
- de originele variëteit (niet genetisch gewijzigd)
- gekweekt en bewaard zonder gebruik van chemisch producten
- bewaard zonder vriezen of lange koeling
- wat vis en vlees betreft: wild of bio

Gezonde voeding: de juiste combinaties

Een goede vertering veronderstelt een goede combinatie van voedingsmiddelen tijdens de maaltijd.

Als de maaltijd vaak uit evenwicht is, kan dat leiden tot verteringsstoornissen die zelfs chronisch kunnen worden en het lichaam belasten. Daardoor ontstaat er een grote vermoeidheid.

Hieronder een aantal voorbeelden van gezonde voedselcombinaties:
- Salade met karbonade, vis of eieren; kipsalade (eiwit, groenten)
- Salade met oliedressing; rosbief en groenten (eiwit, vetten,groenten)
- Vis met botersaus; vlees- en mergbeenstoofpot (eiwitten, vetten)
- Geroosterd vlees met appelsaus; noten en appels; gegrilde vis met boter en citroensaus (eiwit, vetten, zure vruchten)
- Brood en boter; banaan en room; gebakken aardappelen met boter (zetmeel vetten)
- Brood en honing; (ontbijt)graan en honing (zetmeel, suikers)

Nog enkele tips:

- Rauwkost is altijd welkom maar kan best als voorgerecht geserveerd worden maar dessertjes moeten geschrapt worden!
- Gesuikerde tussendoortjes, die zo veel mogelijk afgeraden worden, vinden plaats tussen de maaltijden.
- Fruit wordt apart gegeten of eventueel gecombineerd met oliehoudende producten (noten, amandelen,…) Een zure fruitsoort (rode vruchten, citrusvrucht,…) wordt niet gecombineerd met zacht fruit (banaan, gedroogde vruchten,…).

Gezonde voeding: de juiste kooktechniek

Bakken, braden aan hoge temperaturen, op de barbecue, grillen: het zijn allemaal kooktechnieken die de voedingsmiddelen veranderen. Tijdens de bereiding gaan vitamines en mineralen verloren en de moleculaire structuur van de voeding verandert. Zo kunnen er ook giftige stoffen vrijkomen die ons organisme vervuilen en aan de oorsprong liggen van talrijke ziektes.

Het is beter om voor zachte kookmethodes te kiezen: stoomkoken of in de oven op minder dan 100°. Zo behouden de voedingsmiddelen hun gunstige elementen en krijgen we minder kankerverwekkende moleculen binnen.

Gezonde voeding: rauwkost

Rauwkost is een bron van vitaliteit. Het voedt onze reserves in plaats van eruit te putten. In rauwkost zitten vitamines, mineralen, enzymen die de vertering bevorderen. Rauwkost is ideaal als voorgerecht en kan de negatieve gevolgen van gebakken voeding tegengaan.

Wat geldt voor rauwkost geldt nog meer voor gekiemde groenten! Kieming of ontkiemen is het stadium van de groei van een plant waarin uit een kiem een plant groeit. Gedurende het kiemproces vermeerderen de vitamines en enzymen van de soort. Tegelijkertijd vindt er een soort van voorvertering plaats van de voedingsstoffen in het zaad, wat gekiemde groenten beter opneembaar maakt voor het menselijk organisme.

Maak er daarom een gewoonte van om gekiemde groenten toe te voegen aan je gerechten, dat is een echte verjongingskuur!