Help, ik hou vocht op in mijn benen!

Erover praten op het forum Uitprinten Stuur naar een vriend

Raar maar waar: water drinken is een goed hulpmiddel tegen vochtophoping. Wij geven je nog meer tips op Fiftytoo.

Elke dag krijgt je lichaam een hoop water binnen, door wat je eet en drinkt. En elke dag verlaat heel wat water je lichaam, via de urine, de stoelgang, door transpiratie, ... Het zijn de nieren die een goed evenwicht verzekeren tussen het water dat binnenkomt en het water dat buitengaat.

Toch kan het gebeuren dat je lichaam meer water opslaat dan dat het afscheidt. Het gevolg is dat sommige delen van je lichaam opzwellen. Typisch de onderste ledematen, omdat het water door de zwaartekracht een weg naar beneden zoekt.

Je kan deze vochtophoping aanpakken door je eetgewoonten aan te passen. Lees verder als je hier meer over wilt weten!

Drink water

Meer algemeen zijn alle voedingsstoffen die rijk zijn aan water heilzaam. Eet bij voorkeur groenten, fruit en zuivelproducten die meer dan 80% water bevatten. Ook vlees en vis die tot 70% watergehalte hebben, zijn aan te raden.

Vaarwel koffie, thee en alcohol!

Koffie, thee en alcohol zijn diuretische producten. Dat betekent dat ze de afscheiding van urine bevorderen. Als reactie gaat je lichaam extra water bijhouden, om dit te compenseren.

Vitamientjes...

In de strijd tegen vochtophoping kunnen vitaminen je helpen. Voeding die rijk is aan vitamine B3, C en E, zet je best wat vaker op het menu.

Vitamine B3 is in hoge mate aanwezig in vlees en bepaalde vissen, zoals zalm en kabeljauw. Om vitamine C op te nemen, eet je best kiwi’s, paprika’s en sinaasappels (of citrusvruchten in het algemeen). Vitamine E tenslotte vind je in granen, noten, amandelen, groene groenten, mosselen, ...

Hier vind je ons artikel over vitaminen.

Vermijd zout

Probeer in de mate van het mogelijke je inname van zout te beperken tot een halve gram per 2 dagen. Er is veel kans dat je verlost zal zijn van die vervelende vochtophoping.

Op langere termijn hou je het best rekening met deze adviezen:

- Eet niet te vaak bereide schotels en industrieel bereide producten. Die bevatten immers vaak erg veel zout, om allerlei redenen (zout kan een flauw product toch laten afsmaken, of zout camoufleert soms minder aangename smaakjes in een product, en zout verlengt de bewaartijd van voedingswaren...).

- Vermijd sterk gezouten producten zoals zoute vleeswaren, gerookte vis of chips... Wat meer informatie over de risico’s van zout lees je hier.

Rustig aan met suiker

Producten met suiker verhogen drastisch het insulinegehalte in je bloed. En dat bevordert op zijn beurt de ophoping van water. Hoe minder koekjes, gebakjes, snoepjes, smeerpasta’s, ... hoe beter.

Vergeet geen proteïnen te eten

Vlees, vis, eieren, zuivelproducten, peulvruchten, noten zijn absolute medestanders in jouw strijd tegen vochtophoping. Al deze producten bevatten heel wat proteïnen, en die zorgen voor de aanmaak van albumine. Albumine is een eiwitmolecule in het bloedplasma die vochtophoping op een natuurlijke manier afremt.

Zet deze proteïnerijke voedingsstoffen dus zeker op je menu.