Hoe (on)gezond is melk?

Erover praten op het forum Uitprinten Stuur naar een vriend

Melk wordt sterk gepromoot als zijnde gezond, en toch hoor je ook af en toe een andere klok luiden. Hoe zit het nu eigenlijk?

Tegen melk

Critici hebben een hele waslijst negatieve effecten van melk: van sinusitis, migraine, bronchitis, astma, allergieën, darmproblemen, hartaandoeningen tot kanker. Een greep uit de ‘tegens’:

- Melk bevat veel dierlijke eiwitten, waarvan de vertering de zuurtegraad van het bloed doet toenemen. Om die verzuring te compenseren wordt er calcium uit de beenderen gemobiliseerd.
- Melk zit vol verzadigde vetten, en daar is je hart niet bij gebaat.
- Melk bevat het melkeiwit caseïne, dat zich op de luchtwegen zet en zo kan leiden tot ademhalingsirritatie.
- Melk kan tot maagklachten leiden omdat we de lactose of melksuiker niet voldoende kunnen afbreken.  

Voor melk

En dan de andere kant van het verhaal. Er ook een heel aantal argumenten die vóór melk pleiten. Die vormen een stevig tegengewicht tegen de (mogelijke) nadelen:

- Melk is de belangrijkste en makkelijkst verteerbare bron van calcium.
- Melk bevat de vitamines A, D, E, K, PP, B2 en B12.
- Melk zit vol eiwitten die aminozuren bevatten, nodig voor de groei en het herstel van weefsels.
- Zuivel verlaagt de kans op hoge bloeddruk en obesitas.
- Melk verlaagt ook het risico op diabetes type 2. Deze gunstige eigenschap wordt toegeschreven aan de combinatie van vitamine D en calcium, die een invloed hebben op het vermogen van het lichaam om insuline te produceren en te gebruiken.

Conclusie

Het merendeel van de voedingsdeskundigen is voorstander van melk. Bedenk daarbij dat je ook in gezonde voeding negatieve aspecten kan vinden. De perfecte voeding bestaat niet.

Melk is eigenlijk pas ongezond als je overdrijft: als je 5 liter per dag drinkt doe je je lichaam geen plezier. De Hoge Gezondheidsraad beveelt een halve liter zuivel per dag aan.

Om verzadigde vetten te vermijden kies je trouwens best voor halfvolle of magere melk.