Hoe meer water drinken?

Erover praten op het forum Uitprinten Stuur naar een vriend

Uitdroging bij senioren is een echt probleem in de zomer. Hoe kan je meer water drinken?

Hoe sterk en gezond je lichaam ook is, water is levensnoodzakelijk. Elke mens bestaat grotendeels uit water; variërend van 75 procent van het lichaamsgewicht van zuigelingen tot 55 procent van de ouderen.

Elk lichamelijk proces, elke levende cel, is afhankelijk van water om goed te kunnen functioneren. Water transporteert voedingsstoffen, reguleert de lichaamstemperatuur, smeert gewrichten en inwendige organen, ondersteunt de structuur van cellen en weefsels en behoudt de cardiovasculaire functie. Mensen kunnen slechts drie of vier dagen overleven - een week ten hoogste - zonder water.

Inadequate hydratatie kan vermoeidheid, slechte eetlust, hitte-intolerantie, duizeligheid, obstipatie, nierstenen en een gevaarlijke daling van de bloeddruk veroorzaken. Hersenseffecten zijn stemmingsverschuivingen, verward denken, onoplettendheid en slecht geheugen. Een verlies van slechts 1 tot 2 procent van het lichaamswater kan de cognitieve prestaties verminderen, volgens studies aan het Virginia Polytechnic Institute en State University.

Maar wat als water drinken je zwaar valt?

Studies in maatschappijen met beperkte hoeveelheden drinkwater suggereren dat je kunt helpen om uitdroging tegen te gaan en tegelijkertijd de gezondheid van je dieet te verbeteren door voedzaam voedsel te consumeren dat beladen is met een verborgen waterbron. Plantaardige voedingsmiddelen zoals fruit, groenten en zaden zijn een bron van zogenaamd gelwater - puur, veilig, hydraterend water dat langzaam in het lichaam wordt opgenomen als het voedsel wordt geconsumeerd.

Groenten en fruit die hydrateren, zijn bijvoorbeeld komkommers met 96,7 procent water tot druiven met 81,5 procent water. Je kunt ongetwijfeld wat vinden wat je lekker vindt in een lijst met sla, tomaten, bloemkool, spinazie, broccoli, wortels, paprika’s, watermeloen, aardbeien, ananas, bosbessen, appels en peren.

Eet er twee uit het lijstje per dag en je hebt een deel van je nodige waterhoeveelheid in orde gebracht.