Hoe je spieren sterk houden?

Erover praten op het forum Uitprinten Stuur naar een vriend

Naar mate we ouder worden zal ons lichaam langzaam spierkracht en spiermassa verliezen. Hoe je spieren sterk houden?

Naar mate we ouder worden zal ons lichaam langzaam spierkracht en spiermassa verliezen. Dit noemen we ook wel sarcopenie en gaat vaak gepaard met allerlei gezondheidsklachten.

Het is daarom belangrijk om je spiermassa zo lang mogelijk te behouden en er zijn steeds meer aanwijzingen dat ouderen meer eiwitten nodig hebben om dit te kunnen realiseren.

Eiwitten zijn nu belangrijk voor je!

Eiwitten stimuleren namelijk de aanmaak van eiwitten in het lichaam (eiwitsynthese), de opbouw van onze spieren, en gaat de afbraak van spierweefsel tegen.

Voldoende lichaamsbeweging (met name krachttraining) in combinatie met eiwitrijke voeding lijkt dan ook zeer effectief om spiermassa in stand te houden en kan het risico op sarcopenie en de gevolgen ervan aanzienlijk verlagen.

De minimale hoeveelheid eiwitten voor volwassenen (en ook voor ouderen) ligt momenteel op 0.8 gram per kg lichaamsgewicht per dag.

De laatste jaren is er echter steeds meer aandacht ontstaan voor de eiwitinname bij ouderen waarbij o.a. wordt gekeken naar de eiwitbehoefte en de relatie tussen een hogere eiwitinname en het behoud van spiermassa bij senioren.

Op dit moment zijn er officieel nog geen adviezen om de dagelijkse eiwitinname voor ouderen te verhogen. Wel zijn er steeds meer aanwijzingen uit wetenschappelijk onderzoek dat ons lichaam naar mate we ouder worden extra eiwitten kan gebruiken en meer eiwitten (1.2 gram p/kg) nodig heeft dan het huidige advies.

Met name een hogere inname van eiwitten in combinatie met krachttraining van het lichaam blijkt een gunstig effect te hebben op het behoud van spiermassa en spierkracht. Dit kan een goede strategie zijn om het verlies van spiermassa bij ouderen tegen te gaan.