Hoe gezond is bruinen zonder zon?

Erover praten op het forum Uitprinten Stuur naar een vriend

Je kent ze wel; de zelfbruiners. In enkele uren tijd ben je bruin, maar is dat geen pure chemie?

De zon is kankerverwekkend, de zonnebank blijkt nog erger. Maar hoe kan je dan in de zomer een mooie bruine teint krijgen? Ah, de zelfbruiner! Maar hoe veilig is die zelfbruiner dan?

Hoe veilig is de zelfbruiner?

In zelfbruinende bodylotions zit een lichte dosis actieve zelfbruiner die geleidelijk zorgt voor een gelijkmatige kleur. Hierdoor krijgt je huid een natuurlijke, zomerse teint. De bruinende stof heet dihydroxyaceton (DHA). Dit is een kunstmatige suiker die de bovenste huidlaag (de hoornlaag) verkleurt. Zodra je het op smeert is het zes uur actief. Een zelfbruiner heeft dus zo’n zes uur nodig voordat je resultaat ziet.

Dermatologen zijn het erover eens dat DHA niet schadelijk is voor de huid. Bovendien bevatten veel bodylotions nog extra vitamines en hydraterende stoffen die ervoor zorgen dat je huid gezond en stevig blijft. Zonnebaden daarentegen, is zeer schadelijk voor de onbeschermde huid. Het veroudert de huid snel en vergroot de kans op huidkanker.

De zelfbruiner heeft nadelen

Maar veel mensen gebruiken de spuitbussen niet goed of te vaak waardoor het goedje minder onschuldig wordt. Vooral onze neus en ogen lijden onder buitensporig gebruik. Maar ook het natuurlijk stofwisselingsproces in ons lichaam komt in het gedrang door de aanwezigheid van stoffen op onze huid. Een hoge concentratie kan ervoor zorgen dat onze cellen beschadigd worden of het risico op kanker aanzienlijk stijgt. In andere woorden, smeer met mate.

Neem voorzorgsmaatregelen door wat papieren propjes in je neus te steken en een bril te dragen. Vermijd overdreven gebruik en schud eerst goed met de fles.

Alternatief: eet je gezond bruin

De veiligste manier om gezond bruin te worden is door het eten van carotenoïdes, een antioxidant. Dit stofje is te vinden in fruit en groente, waaronder watermeloen, tomaat, rode paprika, rode palmolie, wortel, broccoli, pompoen en zoete aardappel. Havermout is ook een aanrader, het bevat koper wat de kleursynthese van de huid stimuleert. Koper zit ook in hazelnoten en paranoten.