Groene thee

Erover praten op het forum Uitprinten Stuur naar een vriend

Aan groene thee worden talrijke weldaden toegeschreven. Hij zou afslankende eigenschappen hebben, goed zijn tegen kanker, een goed middel zijn om de huid te beschermen... Kortom, groene thee heeft alles om de mensen te bekoren!

Groene thee is al jaren erg populair in China en Japan. Hier in het Westen wordt traditioneel meer zwarte thee gedronken maar groene thee krijgt ook hier steeds meer succes.

De weldaden van groene thee

Als groene thee met zoveel enthousiasme wordt aanbevolen, dan is het op de eerste plaats omdat hij grote hoeveelheden flavonoïden bevat. Flavonoïden zijn zeer doeltreffende natuurlijke antioxidanten.

Antioxidanten spelen een belangrijke rol in de strijd tegen vrije radicalen, stoffen die ontstaan door biochemische reacties van de zuurstof in ons lichaam (en door de invloed van het licht of van sigarettenrook), en die onze lichaamscellen aantasten en zeer snel doen verouderen. Daarom is groene thee aanbevolen om de effecten van die veroudering te bestrijden. Onderzoek heeft eveneens aangetoond dat groene thee een beschermend effect heeft tegen sommige kankers. Groene thee is ook goed tegen tandbederf omdat hij de woekering van bacteriën in de mond beperkt.

De afslankende eigenschappen van groene thee

Als belangrijkste troeven van groene thee, worden dikwijls zijn afslankende eigenschappen genoemd. Naar verluidt, zouden de flavonoïden in groene thee het hongergevoel tijdens een normale dag onderdrukken (of het verzadigingsgevoel verhogen), en dit bij ongewijzigde activiteit. Wie geen grotere hoeveelheden eet, verliest dus gewicht.

Het verschil is niet enorm groot en ook nog niet helemaal bewezen. Toch is groene thee een heilzame drank voor onze gezondheid. Ongeacht de afslankende eigenschappen van groene thee, zal het gewichtsverlies u zeker niet ontgoochelen als u koolzuurhoudende dranken vervangt door groene thee!

Groene thee: ontspannend of opwekkend?

Hoewel het cafeïnegehalte in groene thee even hoog is als in zwarte thee, is het effect ervan op het lichaam anders. Groene thee heeft een kleiner stimulerend effect dan koffie en werkt stressverminderend.

Om het relaxerend effect van groene thee te ervaren, moet je wel meer dan 5 tassen per dag drinken. Verschillende studies hebben bovendien aangetoond dat de antioxidanten die in groene thee aanwezig zijn een positieve invloed hebben op onze cholesterol.

De voornaamste bestanddelen van groene thee :
- Vitamine C
- Vitamine E
- Vitamine B
- Polyfenols (Antioxydanten)
- Betacaroteen(Provitamine A)
- Cafeïne

Maar ook oppassen met groene thee!

Helaas is ook groene thee geen wondermiddel want er zijn ook een aantal nadelen aan verbonden:
- bij het drinken van groene thee gaat er ijzer verloren in de urine dus groene thee wordt afgeraden in geval van bloedarmoede.
- groene thee kan niet gecombineerd worden met bepaalde geneesmiddelen of de opname van eiwitten
- groene thee kan een maagzweer verergeren
- bij zeer gevoelige mensen kan groene thee slapeloosheid in de hand werken
- bij een overmatig verbruik van groene thee kunnen hartkloppingen, oorsuizingen en gezichtsproblemen voorkomen