Goed ademhalen, geen evidentie

Erover praten op het forum Uitprinten Stuur naar een vriend

Ademhalen, gaat dat vanzelf? Trek dat toch maar in twijfel, want weinig mensen ademen ’goed’. Met 15.000 ademhalingen per dag kan je er maar beter de nodige aandacht aan besteden!

Wat is ‘ademen’?

Door het vergroten van je borstkas en/of het uitzetten van je buik zuig je lucht in je longen. Je doet dit omdat je zuurstof uit de lucht nodig hebt voor je stofwisseling. In je longen wordt die zuurstof in je bloed opgenomen. Zo komt er zuurstof in je lichaam terecht, om uiteindelijk te verbranden tot koolzuurgas. In je longen wordt het koolzuurgas uit je bloed afgevoerd en dat adem je dan weer uit.

Het is dus een proces in twee stappen. Inademen stimuleert je lichaam, uitademen brengt het tot rust.

Waarom is goed ademen belangrijk?

Om het kort en bondig te zeggen: “Goed ademen kan je leven veranderen”:
- Je fysiek vaart er alvast wel bij. Een goede ademhaling vermindert vermoeidheid, verlicht hoofdpijn en verbetert de spijsvertering. Je gezicht heeft ook een mooier kleurtje als je goed ademhaalt!
- Ons zenuwstelsel wordt ook sterk beïnvloed door de manier waarop we ademhalen. Ben je angstig of heb je last van stress, lees dan zeker de ademhalingstips hieronder.
- Bovendien heeft een goede ademhaling een gunstig effect op je intellectuele capaciteiten, je geheugen en je concentratie.

Waarop moet je letten?

Door het volgen van enkele eenvoudige tips kan je je levenskwaliteit verbeteren:
- Adem in en uit door je neus. Dat is de meest natuurlijke manier van ademhalen.
- Als je inademt gaat ofwel je borstkas uitzetten, ofwel je buik. Dat heet respectievelijk borstademhaling en buikademhaling. Over het algemeen is de buikademhaling beter: die kost minder energie en werkt ontspannend. Probeer het eens uit door je handen op je buik te leggen. Voel je je buik dikker worden als je inademt?

Tijdens het sporten mag je ook je borstademhaling gebruiken.
-  Adem langzaam: het is niet nodig je te haasten, er is lucht genoeg!
- Adem diep in: zo krijg je een goede dynamiek in je longen. En adem daarna ook helemaal uit.
- Adem regelmatig en continu. Je ademhaling moet een constante stroom vormen die niet onderbroken wordt door je emoties.

Wil je een goed voorbeeld? Kijk dan eens naar een slapende kat. Je zal een langzame, diepe en vloeiende ademhaling zien.