Gezondheidsmythes, niet te snel geloven!

Erover praten op het forum Uitprinten Stuur naar een vriend

Wat kan je nog geloven van alles wat er over voeding en gezondheid beweerd wordt? Fiftytoo maakt alvast enkele kanttekeningen bij een paar boude stellingen.

Eieren en cholesterol

Het advies om niet teveel eieren te eten omwille van de cholesterol is een achterhaald advies. Een eitje of drie, vier per week kan helemaal geen kwaad. Integendeel, eieren zijn gezond. Ze bevatten antioxidanten, vitaminen en mineralen.

Het is waar dat een eidooier zo’n 200 mg cholesterol bevat, maar dat heeft geen invloed op het cholesterolgehalte in je bloed. Het teveel aan cholesterol in je bloed wordt hoofdzakelijk door ons lichaam zelf aangemaakt. Dat ligt haast altijd aan een hoge inname van verzadigd vet uit vet vlees, charcuterie, vette kaas, echte boter, room, en door gehard vet uit industriële koekjes en wafels.

Lees ook het artikel Nood aan een snack? Eet een ei!.

Yoghurt en je weerstand

Er is geen enkel bewijs voor de stelling dat yoghurt en yoghurtdrankjes met speciale fermenten goed zijn voor je weerstand. Een heel aantal voedingsproducenten die dit beweerden zijn dan ook teruggefloten.

Yoghurt kan wel goed zijn voor je darmflora. Maar geef zeker geen geld uit aan producten die met mooie woorden aangeprezen worden. Gewone natuuryoghurt is net zo goed.

Buikspieroefeningen en vetverbranding

In tegenstelling tot wat alledaags wordt aangenomen, verbranden we geen lichaamsvet door oefeningen voor een bepaald lichaamsdeel te doen. Buikspieroefeningen maken alleen de buikspieren sterker. Het lichaamsvet zal niet verbranden door buikspieroefeningen.

Zo weet je ineens ook de reden waarom de buikspieren bij de meeste mensen niet te zien zijn: het percent lichaamsvet dat erover ligt is te hoog.