Gezonde voeding: dit moet je van het menu schrappen!

Erover praten op het forum Uitprinten Stuur naar een vriend

Wist je dat sommige voedingsmiddelen die onschuldig lijken echt gevaarlijk zijn voor het lichaam? We zetten hier 4 “boosdoeners” in de kijker die je best van je menu kan schrappen.

Margarine

Margarine wordt veel gebruikt in de voedingsindustrie maar helaas heeft het een erg schadelijk effect op het lichaam. Het bevat namelijk transvetzuren die het lichaam moeilijk kan verteren.

Om margarine te verkrijgen, worden oliën die rijk zijn aan omega-6 zoals soja, zonnebloem, palm of koolzaad gewijzigd en verhard omdat ze zo langer houdbaar zijn. Zo kunnen de producten die dit bevatten ook langer in de rekken van onze supermarkten blijven liggen!

Sinds transvetten hun intrede hebben gedaan in onze voeding sinds de Tweede Wereldoorlog, hebben ze de fysiologie van het menselijk lichaam verstoord. Ze zijn verantwoordelijk voor een hele reeks gezondheidsproblemen: overgewicht, obesitas en zelfs infarcten. Het verbruik van deze industriële oliën zou ook een belangrijk impact hebben op de ontwikkeling van borstkanker.

Nederlandse gezondheidsspecialisten zijn in 2004 in een studie tot het besluit gekomen dat de transvetzuren meer slachtoffers maken dan verkeersongevallen!

Maar het lichaam heeft omega-6 toch nodig? Omega-6 vetzuren zijn inderdaad belangrijk voor onze gezondheid maar daarbij is de verhouding met de aanwezige hoeveelheid omega-3 vetzuren zeer belangrijk. Ons huidig voedingspatroon zorgt er echter voor dat we meer producten verbruiken die rijk zijn aan omega-6 dan aan omega-3. Dit onevenwicht is erg schadelijk voor de gezondheid.

Eet de volgende voedingsmiddelen daarom ook met mate: chips, koekjes, kant-en-klare maaltijden, ontbijtkoeken zoals croissants, chocoladekoeken, …

Wit brood

Begrijp ons niet verkeerd: koolhydraten zijn zeer belangrijk voor het lichaam! Ze worden tijdens het verteringsproces omgezet in glucose, geven het lichaam brandstof om de nodige inspanningen te leveren en stimuleren de hersenen.

Het is echter belangrijk om een onderscheid te maken tussen trage en snelle koolhydraten, in functie van de snelheid waarmee de glucose in het bloed terechtkomt. Wit brood bevat snelle koolhydraten waardoor de glucose te snel in het bloed komt. Dit kan op termijn een grote vermoeidheid veroorzaken omdat het organisme zichzelf terug in evenwicht moet brengen. Wit brood bevat ook minder vitamines en mineralen waardoor het lichaam in zijn reserves moet gaan putten. Het grootste deel van de vitamines, mineralen en voedingsvezels bevindt zich in de zemel en deze zemelen worden er bij wit brood uitgezeefd.

De beste keuze is volkorenbrood omdat dit brood het meeste vezels bevat en dus ook sneller een gevoel van voldoening geeft, wat er voor zorgt dat je je gewicht beter onder controle kan houden.

Stop met frituren!

Wat je ook in je frietketel doet, of het nu groenten zijn of kaaskroketten, het is hoe dan ook erg ongezond!

Door het eten in het heet frietvet te gooien, verliest het ten eerste een groot deel van zijn voedingswaarde. Ten tweede komen door de hoge temperatuur (meer dan 120°C) giftige moleculen vrij die ons lichaam aantasten. Kortom, zet de frietketel aan de kant want die lekkere frietengeur doet onze gezondheid helaas geen goed!

Moeten we dan zo veel mogelijk rauw eten? Neen, toch niet. Voor de opname van bepaalde voedingsmiddelen (aardappelen, kastanjes, granen…) is het beter om ze te garen. Iedere bereidingsvorm wijzigt wel de natuurlijke samenstelling van ons voedsel maar enkel een temperatuur hoger dan 100°C zorgt voor erge schade.

Er bestaan alternatieven: stomen of in de oven lager dan 100°C; zo behoudt de voeding alle vitamines en mineralen.

«Klassieke» melkproducten

Ondanks de polemiek, denken nog veel mensen dat melk drinken helpt bij het voorkomen van breuken te wijten aan botontkalking. Dit is echter een misverstand en je kan de klassieke melkproducten beter vervangen door andere calciumhoudende producten.