Preventie van kanker: gezond eten helpt

Erover praten op het forum Uitprinten Stuur naar een vriend

Groene thee, spruitjes, kurkuma, look, aardbeien, ... Wat hebben al deze voedingsmiddelen gemeen? Ze spelen allen een rol bij de preventie van kanker.

In je lichaam blijven afvalstoffen hangen. Die worden vrije radicalen genoemd, en ze kunnen zich in je lichaamscellen opslaan. Antioxidanten zijn belangrijke bondgenoten in de strijd tegen deze afvalstoffen. Je vindt antioxidanten in heel wat voedingswaren.

Hoog tijd dus om wat extra aandacht te schenken aan wat er op je bord komt.

Groene thee

Het gehalte aan antioxidanten in groene thee ligt hoger dan dat van heel wat groenten en fruit. Groene thee is een aanrader als het gaat om de preventie van bepaalde kankers die samenhangen met roken en met slechte eetgewoontes.

Concreet gaat het dan over darmkanker, rectale kanker, prostaatkanker, borstkanker, eierstokkanker, en kankers aan de longen, de pancreas, de mond, de slokdarm, het strottehoofd, de nieren of de blaas.

Kool

Ook kolen zouden het risico op kanker verminderen, met name prostaatkanker.

Verwerk dus regelmatig wat van deze kruisbloemigen in het menu: boerenkool, rode kool, bloemkool, spruitjes, broccoli, koolrabi, radijsjes, rucola of waterkers. Keuze te over!

Kurkuma en peper

Er zijn al heel wat studies uitgevoerd naar de heilzame werking van kurkuma, één van de ingrediënten van curry. Kurkuma zou je organisme beschermen tegen bepaalde kankerverwekkende stoffen en vrije radicalen.

Kurkuma zou het meest effectief zijn in combinatie met peper. Je weet dus wat je te doen staat: begin de dag met een koffielepel kurkuma, afgewerkt met wat peper...

Look en ui

Het is al een tijdje bekend dat ui, look en hun familieleden (zoals sjalotten en prei) de ontwikkeling van kanker afremmen.

Enerzijds beperken ze de schade die kankerverwekkende stoffen aanbrengen en anderzijds bemoeilijken ze de ontwikkeling van kankercellen.

Concreet zouden ze je organisme beschermen tegen maagkanker. Heel specifiek voor look geldt dat het darmkanker zou tegengaan.

Cacao

Goed nieuws voor de zoetekauwen: bepaalde studies tonen aan dat het eten van chocolade kanker zou voorkomen. Liefst zwarte chocolade met een cacaogehalte van 70%. Die bevat hoge dosissen flavonoïden, een krachtige antioxidant.

Maar, zoals steeds: geniet met mate. Je wilt geen ruzie met de weegschaal!

Rood fruit

Een heerlijke fruitsalade, daar kan je toch niet aan weerstaan. Met rood fruit, welteverstaan.

Liefhebbers van aardbeien, rode bessen, bosbessen, frambozen, braambessen en watermeloen zullen graag horen dat rood fruit niet alleen vol vitamines zit, maar ook het risico op kanker verkleint. Twee vliegen in één klap.

Water drinken

Vergeet bij al deze gezonde voeding ook niet om voldoende water te drinken. Dagelijks heb je 1,5 tot 2 liter water nodig. Je kiest best water met een hoge pH-waarde. Dat is rijker aan zuurstof en mineralen. Het meeste flessenwater heeft een zuurgraad van ongeveer 7,1. Met een pH-graad van 7,2 à 7,3 is leidingwater een gezonde keuze.

Matigen en variëren

Wat we eten, beïnvloedt onze gezondheid. In ieder geval, de twee sleutelwoorden zijn: matigen en variëren.